به گزارش ایرنا،  &#۳۹; جیمز متیس&#۳۹; در حمایت از توافق هسته ای غرب با ایران طی یک جلسه استماع سنای آمریکا اعلام کرد که باقی ماندن واشنگتن در برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است. این موضع گیری متیس باعث شده وی و ترامپ نظرات متفاوتی در مورد توافق هسته ای داشته باشند و شرایط برای رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام سخت تر شود.

در ادامه این گزارش عنوان شد: زمان و ماهیت این اظهارنظر وزیر دفاع آمریکا از آن جهت اهمیت ویژه دارد که پیش از این رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده بود توافق هسته ای را در تاریخ ۱۵ اکتبر(۲۳مهر) تایید نخواهد کرد.

متیس در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا به سوالی در مورد اینکه آیا وی معتقد است در حال حاضر باقی ماندن آمریکا در برجام در راستای منافع امنیت ملی این کشور است یا خیر پاسخ داد و از برجام حمایت کرد.

 

گاردین نوشت: ترامپ پیشتر بارها از برجام که مهمترین میراث سیاست خارجی دولت اوباما بود، انتقاد کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا اخیرا نیز طی سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل باز هم از برجام انتقاد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: جیمز متیس مسلما قدرتمندترین عضو کابینه ترامپ محسوب می شود و رئیس جمهوری آمریکا همواره در مخالفت علنی با موضع گیری های وزیر دفاع محتاطانه عمل کرده است، اقدامی که در مورد رکس تیلسون وزیر خارجه صدق نمی کند.

 

حتی اگر متیس به طور فوری بر موضع ترامپ در مورد برجام تاثیر نگذارد، نظر وی در این رابطه احتمالا برای سناتورهای آمریکایی که در صورت عدم تایید برجام از سوی ترامپ در مورد سرنوشت برجام تصمیم گیری خواهند کرد، اهمیت خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، جیمز متیس با این موضع گیری اش در مورد برجام عملا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به چالش کشیده است. در حالی که رئیس جمهور ترامپ معتقد است که توافق با ایران &#۳۹;مایه شرمساری&#۳۹; آمریکاست، جیمز متیس تاکید کرد که این توافق در جهت منافع واشنگتن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.