به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: روسیه سیاست عدم مداخله در قبال تحولات کردستان عراق را در پیش گرفته و اظهارات محتاطانه‌ای را در خصوص برگزاری همه پرسی کردستان عراق، استفاده می کند تا شرایط در منطقه منفجر نشود.

وی که در یک اجلاس انرژی در مسکو صحبت می کرد، افزود: این به نفع هیچ کسی نخواهد بود که عرضه نفت از کردستان عراق متوقف شود.

رئیس جمهور روسیه در ادامه در خصوص اوضاع کره شمالی و سیاست مسکو در قبال تحولات شبه جزیره کره، گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدگاه های مسکو درباره بحران موشکی کره شمالی را شنیده است، دیدگاه هایی که بر دیپلماسی به جای اعمال تحریم های بیشتر و اقدام نظامی تاکید دارد.

وی از همه طرف ها خواست تا از تشدید لفاظی ها درباره کره شمالی خودداری کنند.

رئیس جمهور روسیه همچنین درباره توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 نیز اظهار داشت: مسکو از توافق هسته‌ای ایران که در دوره باراک اوباما حاصل شده حمایت خواهد کرد و اکنون همه طرف ها به تعهدات شان احترام می گذارند.

وی افزود: همه گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام می کند که ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است. ما از طریق این این ملاحظات هدایت می شویم و از این توافق حمایت می کنیم، توافقی که در دوره دولت قبلی آمریکا حاصل شده است، گرچه اختلافات زیادی درباره سایر مسائل با آمریکا داریم.

پوتین تاکید کرد: این وظیقه مسکو نیست که بررسی کند آیا ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بوده است یا نه. این وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی است، یک سازمان بانفوذ و موثر که از سوی جامعه بین المللی سازماندهی شده است. اکنون همه کشورها به تعهدات شان پایبند هستند و اقدامات آنها کاملا مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.