به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان که پس از دیدار مشترک آنها در تهران انجام شد، گفت: در زمینه روابط دو کشور در بخش سرمایه‌گذاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تسهیلات لازم را برای کشور ترکیه در حوزه‌های گردشگری، پتروشیمی، زیرساخت و حمل و نقل فراهم می کند.

وی افزود: طرف ترک نیز اعلام کرد که این آمادگی برای سرمایه‌گذاری از سوی این کشور وجود دارد. در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد که طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت کند و بین وزارتخانه‌های دو کشور مذاکراتی صورت گیرد و ایران اعلام کرد که آماده استقبال از سرمایه گذاران ترکیه در بخش گاز است.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین اظهار کرد: در زمینه گردشگری نیز با توجه به اهمیت مسئله و روابط دو ملت و روابط فرهنگی و اقتصادی، قرار شد مسئولین بخش گردشگری بتوانند با توافقات و مذاکراتی که دارند، به ویژه توافقاتی که تا زمان تشکیل کمیسیون مشترک می تواند به سرانجام برسد، روابط گردشگری را بین دو کشور و آژانس های دو کشور توسعه دهند.

روحانی خاطر نشان کرد: اراده دو دولت بر این مبنا است که توسعه بخش اقتصادی و تجاری به گونه‌ای باشد که رقم اقتصادی و تجاری به رشد 30 میلیارد دلار در سال برسد.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین تاکید کرد: با توجه به مسائل حساس منطقه ما، به ویژه در سوریه و اقلیم کردستان،مذاکرات مفصلی انجام دادیم. هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح و ثبات و امنیت در کل منطقه است. همکاری های بیشتر ترکیه، ایران و روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه و همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در مورد مسئله اقلیم کردستان عراق از جمله مباحث مطرح شده بود.

روحانی تصریح کرد: دو کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه‌گران و بیگانگان برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مسئله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و از دیدگاه دو کشور، کشورها ی سوریه وعراق کشورهای واحدی هستند و ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: مردم کردستان عراق به عنوان همسایگان خوب و برادران عزیز ما هستند و ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات  اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید جبران شود. بنابراین سه کشور ترکیه عراق و ایران ناچار هستند تا با اقدامات ضروری و جدی خود اهداف راهبردی شان را در منطقه دنبال کنند.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین گفت: مبارزه با تروریسم  یکی از اهداف مهم دو کشور است و ما با هر گروه تروریستی هر جا که باشند باید مبارزه کنیم چه به نام داعش باشد و چه جبهه النصره و پ ک ک و یا هر اسم و عنوان دیگری که داشته باشند.

روحانی تاکید کرد: تروریسم باید بداند دولتها و قدرتهای منطقه اجازه فعالیت های ناجوانمردانه و ضد انسانی را نخواهد داد.

وی در پایان تصریح کرد: یک بار دیگر از حضور رئیس‌جمهور محترم ترکیه رجب طیب اردوغان و وزرا و هیئت همراهشان و همچنین ژنرال آکار برای حضور در تهران تشکر می‌کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.