به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از دویچه‌وله، به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های دولت اسپانیا برای مبارزه با جدایی‌طلبی در این کشور، حمایت از استقلال کاتالونیا در مادرید افزایش داشته است.

در شرایطی که ظرف چندین ماه گذشته رسانه‌های دولتی اسپانیا تلاش فراوانی داشته‌اند تا افکار عمومی را علیه همه‌‌پرسی استقلال کاتالونیا بسیج کنند اما باید گفت، تاثیری که مردم مادرید از این برنامه‌ها گرفتند با خواست دولت مرکزی فرق داشت و برعکس، چندان با برداشت‌ها در بارسلون متفاوت نبود. به طوری که مداخله پلیس برای آرام کردن اوضاع به خشونت، سرکوب و رفتاری توهین‌آمیز تعبیر شد.

با این حال تلویزیون‌های خصوصی در مادرید از روز یکشنبه و در پی برگزاری همه‌پرسی، بیشتر برنامه‌هایی پخش می‌کنند که به نفع جدایی‌طلبان است.

رسانه‌های مادرید از لطمه خوردن به وجهه اسپانیا در سطح جهانی نگران هستند. مواضع «آندری هونکو» نماینده پارلمان اروپا یکی از این موارد است. وی که به منظور نظارت بر همه‌پرسی به اسپانیا رفته بود اعلام کرده است که بروز خشونت را در سازمان‌های اروپایی محکوم می‌کند.

از سویی دیگر، انتشار تصاویر و فیلم‌هایی که مردم خندان کاتالونیا را نشان می‌دهند، در حالی که به زبان خود صحبت می‌کنند هم از دیگر مسایلی است که به نظر می‌رسد ذهن مردم مادرید را موافق برگزاری این همه‌پرسی کرده است.

در مجموع باید گفت «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا بازنده وضع موجود است چرا که در این بین از وی نیز به عنوان نماینده یک حکومت استبدادی یاد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.