به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای آمریکایی &#۳۹;تام دیسپچ&#۳۹;، چامسکی ۸۹ ساله و منتقد برجسته سیاست های امپریالیستی واشنگتن، در پاسخ به این سئوال که آیا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، سیاست خاصی برای امور اقتصادی و اجتماعی و خارجی این کشور دارد و در ماه های اولیه حضورش در کاخ سفید، چه دستاوردی داشته است، گفت: جریان انحرافی در حکومت آمریکا روی داده است. شاید حوادث جاری در واشنگتن، حاصل تمایل ترامپ به معرفی رفتاری خاص به سلیقه شخصی خود و آنهایی باشد که در پشت پرده کار می کنند.
 
وی افزود: ترامپ با رفتار سرگرم کننده خود می خواهد اطمینان حاصل کند که توجه مردم را به خود جلب کرده است. اینجا تفاوت تا حدی کم است که چگونه و چه کسی حتی به یاد می آورد این ادعا که میلیون ها مهاجر غیرقانونی به کلینتون رای می دهند، توانست این آدم کوچک را به پیروزی بزرگ برساند و یا این اتهام که اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی، تماس های برج ترامپ را شنود کرده است، بسیار مهم بود. این اتهام ها به تنهایی مهم نیستند، اما برای انحراف توجه مردم آمریکا از آنچه که رخ می دهد، بسیار موثر است. اما همزمان وحشی ترین جناح حزب جمهوریخواه دور از صحنه و در گوشه ای، با دقت سیاست های خود را برای جذب رای دهندگان اجرا می کند. آنها رای دهندگان را برای برای قدرت شخصی و ثروت می خواهند و به قول آدام اسمیت، قدرت و ثروت، اربابان بشریت هستند.
 
به گفته چامسکی، این سیاست ها به ضرر مردم تمام خواهد شد و نسل های آینده را نیز متضرر خواهد کرد. اما جمهوریخواهان نگران این مووضع نیستند. آنها در طول سالیان متمادی قانونگذاری های ویرانگرانه ای را به مردم تحمیل کرده اند. برای مثال پل رایان (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) برای حذف دولت مرکزی، تبلیغ می کرد تا آرا را برای حزب جمهوریخواه جلب کند. هر چند که بعدا این پیشنهاد را کنارگذاشت، زیرا برای ناظران قابل قبول نبود.
 
این استاد دانشگاه های آمریکا گفت: اکنون پس از رفتارهای مسخره ترامپ، توجه ها به گروه خلافکار رایان و همچنین به قوه مجریه معطوف شده است که می خواهند قوانین جاری را تغییر دهند، از جمله حقوق کارگران را تضعیف، سیاست های حمایتی از مصرف کنندگان را لغو و جوامع غیرشهری را به شدت محروم کنند. آنها می خواهند بیمه خدمات پزشکی و درمانی را از بین ببرند و دریافت مالیات را متوقف کنند. همه این کارها، تلاشی برای به دست آوردن رای است.
 
وی افزود: آنها می خواهند قانون &#۳۹;داد فرانک&#۳۹; را که در سال ۲۰۱۰ به قانون دولت فدرال آمریکا تبدیل شده است، از قالب تهی کنند که دولت فدرال را موظف کرده است در مواقعی که بازار پولی آمریکا در وال استریت، منافع مصرف کنندگان را مورد تعدی قرار می دهد، دخالت نموده و از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند.
 
به گفته چامسکی، اینها نمونه ای از خرابکاری های حزب جمهوریخواه است که به تازگی به قدرت رسیده است و دیگر، یک حزب سیاسی عادی نیست. توماس من و نورمن اورن اشتاین، تحلیلگران سیاسی محافظه کار می گویند این حزب در واقع نوعی شورشگری رادیکال را دنبال می کند که دیگر پایبند روند پارلمانی تصویب قوانین نیست.
 
تام دیسپچ، تارنمای دانشگاهی آمریکایی است که دیدگاه های استادان دانشگاه های این کشور را منتشر می کند که دیدگاه انتقادی به عملکرد حکومت آمریکا دارند وعلیه جنگ مقاله می نویسند. آنها طرفدار صلح بین المللی، حقوق بشر و متمایل به حزب دمکرات هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.