به گزارش ایسنا، اجلاس دو روزه فراخوان‌های نوآوری صنعتی در حوزه‌های فناوری نانو، مواد پیشرفته، فناوری زیستی و فرایندهای صنعتی (NMBP) روزهای سوم و چهارم اکتبر (۱۱ و ۱۲ مهرماه) با حضور بیش از ۱۴۰۰ نفر از سراسر جهان در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد.

 

این برنامه بخشی از رویدادهای برنامه افق ۲۰۲۰ (Horizon ۲۰۲۰) است که برنامه کمیسیون اروپا برای تحقیقات و نوآوری است. در قالب این برنامه، اولویت‌ها و موضوعات کلیدی مشخص می‌شود و مؤسسات تحقیقات و نوآوری شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های فناوری و شرکت‌های صنعتی ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و در صورتی که بتوانند عوامل مختلف مجری پروژه را با خود همراه کنند، اقدام به تهیه پیشنهاد پروژه (Proposal) می‌کنند. پیشنهادها بعد از تصویب تامین مالی می‌شوند و مالکیت نتایج ایجاد شده مربوط به عوامل پروژه است.

 

این اجلاس برای طرح ایده‌های پروژه‌ها و یافتن شرکای تحقیقاتی برای هر پروژه برگزار شد. در واقع پروژه‌هایی که در سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۰ در قالب برنامه افق ۲۰۲۰ تعریف می‌شوند، باید در این رویداد اقدام به تشکیل کنسرسیوم کنند تا بتوانند پیشنهاد مشترک را تهیه کنند.

یکی از بخش‌های این رویداد یک پانل با موضوع "همکاری با سایر کشورها" بود که در آن نمایندگان جمهوری اسلامی ایران (سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری)، ژاپن، کانادا، مکزیک و تایلند حضور داشتند. همچنین در حاشیه این برنامه در مجموع ۱۰ غرفه شامل موضوعات اصلی و ۳ کشور ایران، کانادا و آمریکا اختصاص یافته بود.

با توجه به فعالیت‌ها و دستاوردهای ستاد توسعه فناوری نانو در حوزه استاندارد و ایمنی نانو اداره کل تحقیقات و نوآوری کمسیون اروپا تمایل خود را برای همکاری در حوزه نانو ایمنی با ایران رسما اعلام کرد.

همچنین کارگاه گفت‌وگوی آسیا – اروپا در حوزه ایمنی و صحه‌گذاری نانو به میزبانی ایران در آذرماه با حضور افراد کلیدی از اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی برگزار خواهد شد. این کارگاه با هدف تبادل تجربیات و دانش میان کشورها و گفت‌وگو برای هماهنگی سیاست‌ها و مقررات دو قاره برنامه‌ریزی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.