به گزارشتسنیم، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه که به دعوت رسمی مقامات ایتالیایی برای شرکت در سمینار بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای &#۳۹;آمالدی&#۳۹; و دیدار با مقامات این کشور روز پنجشنبه به رم سفر کرده است، در خصوص مواضع ترامپ درباره برجام یادآور شد: بارها گفته شده که برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

وی افزود: برخی می‌خواهند برجام در ابعاد فنی مجدداً مذاکره شود، اما این موضوع قابل مذاکره نیست. ما بارها گفته‌ایم که برجام یک بار مذاکره شده است، همه حتی وزیر امور خارجه روسیه، سخنگوی اتحادیه اروپا، خانم موگرینی و چین نیز تاکید کردند که برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما صالحی تاکید کرد: بهترین راه، پایبندی به برجام است زیرا این توافق در جهت مسائل و تفاهمات بین‌المللی، منطقه‌ای و تقویت رژیم عدم اشاعه، مفید و موثر است. اگر برجام بهم بخورد، تناقضات فراوانی از جمله بحث کره شمالی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: اکنون پیشنهاد شده که مساله کره شمالی با مذاکره و دیپلماسی حل شود. بنابراین اگر برجام شکست بخورد، چه استدلال و توجیهی باقی می‌گذارند تا بخواهند کره شمالی را برای مذاکره راضی کنند. قطعاً آنها می‌گویند که یک مدل وجود داشت که بهم خورده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: توصیه ما پایبندی به برجام است. مذاکره مجدد از نظر جمهوری اسلامی قابل قبول نیست و بارها مسئولان ما از جمله رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه اعلام کرده‌اند که مذاکره مجدد برجام را قبول نمی‌کنیم.

صالحی همچنین به امکان خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود و سایر کشورهای نیز آن را همراهی کنند، اقدام ایران روشن خواهد بود و از برجام خارج می‌شود و این توافق به خودی خود به هم می‌ریزد، اما اگر آمریکا به تنهایی خارج شود و دیگران به آن پایبند بمانند، سناریوهای مختلفی ایجاد می‌شود و در این زمینه تصمیم بر عهده هیات نظارت بر برجام خواهد بود.

وی با اشاره به سفر خود به ایتالیا گفت: ما به دعوت مسئولان رم به ایتالیا سفر کردیم تا در کنفرانس 'آمالدی' شرکت و درباره ابعاد مختلف هسته‌ای سخنرانی کنیم. شخصیت‌های مهم جهان سیاست، فرهنگ، فنی و حقوقی در این نشست حضور دارند و با آنها درباره برجام نیز صحبت می‌کنیم.

صالحی افزود: ما در این سفر از مراکز علمی و تحقیقات ایتالیا مانند مرکز پزشکی بزرگ هسته‌ای 'ای ان اف ان' و 'سی ان ای او' بازدید خواهیم کرد. یکی از این مراکز در شهر پاویا قرار دارد. بیمارستان هسته‌ای بزرگ که از شتاب دهنده هسته‌ای استفاده می‌کند و چند سالی است که با موفقیت در زمینه بحث یون تراپی امراض صعب العلاج مانند سرطان کار می‌کند و ما نیز تلاش می‌کنیم بیمارستان مشابه در ایران ایجاد کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که برای دیدار با مقامات ایتالیایی و سخنرانی در بیستمین سمینار بین‌المللی 'ادواردو آمالدی' با موضوع 'همکاری بین‌المللی برای تقویت ایمنی، امنیت هسته‌ای و عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای' به رم دعوت شده است، روز پنجشنبه در راس هیاتی وارد پایتخت ایتالیا شد.

این سمینار دو روزه از روز دوشنبه آغاز می‌شود و صالحی روز سه شنبه سخنرانی می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین در سفر به رم با 'والریا فدلی' وزیر علوم، تحقیقات و دانشگاه‌ها دیدار و گفت‌وگو می‌کند و روز جمعه از یک مرکز پزشکی هسته‌ای درمان سرطان در شهر پاویا در شمال ایتالیا بازدید بعمل می‌آورد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی سپس به دعوت رسمی بوریس جانسون وزیر امورخارجه انگلیس عازم لندن می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.