به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: ما به بغداد ایجاد گذرگاه مرزی "اوفاکوی" در غرب گذرگاه "خابور" را که اقلیم کردستان را به ترکیه وصل می‌کند، مطرح کرده‌ایم و احتمالا این پیشنهاد مورد تأیید دولت عراق قرار بگیرد. من در این باره با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفت‌وگو خواهم کرد.

وی گفت که مقدمات برای تعیین موعد سفر وی به بغداد در حال فراهم شدن است.

ییلدیریم تأکید کرد که مایل است همکاری با دولت مرکزی عراق را در زمینه‌های دفاعی، اقتصادی، امنیتی و مسائل سیاسی تقویت کند.

وی گفت که آنکارا همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را مساله‌ای می‌داند که با امنیت ملی این کشور در ارتباط است.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه اعلام کرده بود که مرزهای زمینی و هوایی با اقلیم کردستان را به زودی می‌بندد.

همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شد و بغداد، کشورهای منطقه و بین‌المللی با این همه‌پرسی مخالفت کردند.

در این راستا بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه به شبکه ۲۴ ترکیه گفت: آنکارا ماهیت و زمان گام‌های خود برای تعامل با نتایج همه‌پرسی کردستان عراق را مشخص کرده و دولت ترکیه اگر تغییری در وضعیت کنونی ایجاد نشود اجرای این گام‌ها را به وقتش از سر می‌گیرد.

سفیر عراق در ترکیه: اعمال زور برای اداره گذرگاه خابور بعید نیست

در همین راستا، هشام علی الاکبر العلوی، سفیر عراق در آنکارا اعلام کرد که اگر لازم باشد عراق برای اداره گذرگاه مرزی خابور بین ترکیه و کردستان به زور متوسل می‌شود. رزمایش‌های نظامی در مرزها به مثابه آمادگی برای این مساله بود.

 

وی افزود: آنکارا و بغداد در حال حاضر راه‌های ایجاد گذرگاه مرزی جدید بین دو کشور را با هدف تقویت همکاری و معاملات تجاری بررسی می‌کنند و اقدامات چشمگیری در مرحله آتی اتخاذ خواهد شد.

وی بر وجود مقدمات برای سفر ییلدیریم به بغداد طی روزها آتی تأکید کرد  گفت: دولت ترکیه و عراق نیاز دارند که رو در رو نشست داشته باشند و موضوع این سفر تنها محدود به همه پرسی نیست بلکه درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی نیز هست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.