به گزارش ایرنا، مصیب امیری گفت: ما هم انتقاداتی به نحوه نگهداری از این قبرستان داریم و از بروز آتش سوزی در آن متاسفیم، همه تلاش ها معطوف به بهتر نگهداشتن این قبرستان تاریخی است اما متاسفانه این محل، به جایگاه افراد ولگرد و معتاد تبدیل شده و این آتش سوزی ها هم نتیجه همین تجمع ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود: ۲ سال پیش تفاهم نامه ای بین شهرداری شیرازو میراث فرهنگی به امضا رسید و مسئولیت ساماندهی این قبرستان به شهرداری شیراز واگذار شد.شهرداری هم با انتخاب پیمانکار فعالیت هایی دراین قبرستان داشته است و نباید آن را نادیده گرفت اما در عین حال همچنان آسیب ها به این قبرستان تاریخی وارد می شود.

امیری با بیان اینکه آتش سوزی اخیر در کمترین زمان ممکن مهار شد تا حجم آسیب ها به سنگ قبرهای تاریخی گسترش نیابد گفت: برنامه پاکسازی سنگ خبرها از دوده و سیاهی و مرمت بخشهای آسیب دیده نیز با همکاری شهرداری شیراز انجام می شود.

پیشتر امام جمعه شیراز نسبت به لزوم ساماندهی قبرستان دارالسلام تذکر داده بود و با انتقاد از وضعیت کنونی قبرستان تاریخی دارالسلام خواستار رسیدگی و ساماندهی این مکان شد و اگفت: متاسفانه قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز که سومین قبرستان تاریخ اسلام است تا به امروز مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از آثار نفیس آن نابود شده و یا به سرقت رفته است.

امام جمعه شیراز گفت: قبرستان دارالسلام شیراز با یکهزار و ۳۰۰ سال پیشینه به مرکز معتادان و ولگردان تبدیل شده است.

آیت الله ایمانی گفت: اعتباردیگراین قبرستان برخورداری از ۳۰۰ خروارخاک کربلا است که بسیاری از بزرگان و مومنان در آنجا با وضو و پای برهنه حرکت می کردند.

وی افزود: اما اعتبار کنونی این قبرستان کجاست و برای این سرمایه ارزشمند تاریخی و مذهبی کاری صورت نگرفته و امیدواریم برنامه ریزی هایی که برای آن انجام شده است هرچه زودتر به ثمربرسد و موثر باشد.

نماینده فارس در مجلس خبرگان بیان داشت:شیراز، ازجمله شهرهایی است که به عنوان شهراسلامی بنا شده است و هشت سال بعد ازارتحال پیامبراکرم(ص)مردم استان فارس و شهرشیراز مسلمان شدند.

این گورستان مجموعه‌ای از عرفا، فضلا و اندیشمندان دوران‌های تاریخی (از قرون اولیه اسلام تا عصر حاضر) را در خود جا داده است.

این قبرستان در نزدیکی دروازه شاهداعی الله از محلات فقیرنشین شیراز واقع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.