به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، جدایی طلبان کاتالان روز جمعه نیز به تلاش های خود برای اعلام استقلال یکجانبه از اسپانیا ادامه داده اند و احتمالا طی هفته آینده رسما جدایی خود را از این کشور اعلام خواهند کرد. این در شرایطی است که دولت مادرید فشارهای اقتصادی خود را افزایش داده و دادگاه عالی قانون اساسی اسپانیا دستور به تعلیق نشست روز دوشنبه پارلمان کاتالونیا داده است.

پس از آنکه دادگاه قانون اساسی اسپانیا دستور به تعلیق نشست روز دوشنبه پارلمان کاتالونیا داد، پارلمان این منطقه اعلام کرده است که کارلس پویگدمونت روز سه شنبه در جمع نمایندگان سخنرانی خواهد کرد.

مادرید برای نخستین بار روز جمعه به خاطر خشونت پلیس در چریان برگزاری همه پرسی یکشنبه گذشته در کاتالونیا عذرخواهی کرده است. در جریان اقدامات خشونت آمیز پلیس، حدود ۹۰۰ نفر زخمی شدند.

روزنامه ال موندو به نقل از یک نماینده پارلمان کاتالونیا نوشت: احزاب جدایی طلب در پارلمان در حال مذاکره درباره تصویب اعلامیه استقلال هستند که قرار است سه شنبه به پارلمان ارائه شود.

اسپانیا چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو را دارد و تحولات کاتالونیا می تواند تاثیر زیادی بر اوضاع اقتصادی این کشور و سایر کشورهای عضو یورو داشته باشد. کاتالونیا بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی اسپانیا را تشکیل می دهد و شرکت های بزرگ داروسازی و خودروسازی در این منطقه فعالیت دارند.

رائول روموا رئیس امور حارجی کاتالونیا نیز در مصاخبه با بی بی سی تاکید کرد: پارلمان کاتالونیا قصد دارد درباره استقلال تصمیم بگیرد. البته وی اشاره‌ای به زمان این تصمیم گیری نکرده است.

دولت اسپانیا فشارها بر دولت کاتالونیا را افزایش داده و روز گذشته قانونی را تصویب کرده که به شرکت های مختلف اجازه می دهد فعالیت های خود را به آسانی به سایر مناطق کشور منتقل کنند.

تنها چند ساعت پس از اقدام دولت اسپانیا، کایخا بانک سومین موسسه بانکی و مالی بزرگ اسپانیا و بزرگترین شرکت کاتالونیا اعلام کرد که هیات مدیره تصمیم گرفته است تا دفتر اصلی و مرکزی خود را به والنسیا منتقل کند.

شرکت گاز طبیعی مستقر در کاتالونیا نیز قصد دارد دفتر اصلی خود را به مادرید منتقل نماید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.