به گزارش ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد بیان داشت: برای توسعه صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل نیاز داریم که میزان تولیدات را افزایش دهیم.

وی افزود: این سامانه‌ای است که با ساختار روستاها که عمدتا سکونت‌گاه‌های کوچک مقیاس هستند در تضاد است و به نحونی باید این تضاد و تعارض را بین اندازه روستاها و  رشد فناوری و تکنولوژی در این نقاط مدیریت کنیم.

آخوندی گفت: این نکته مهمی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد. در دولت و نمایندگان باید به نحوی به این تعارض توجه داشته باشیم چرا که این مساله‌ای حائز اهمیت است اما در تداوم و توسعه روستایی و عمرانی روستاها مهم است.

وزیر راه در ادامه گفت: با توجه به اینکه روستاها از شهرهای پیرامون خود تبعیت می‌کنند، شهرهایی هستند که اقتصاد روستا را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و به نحوی تولیدات کشاورزی را زیر سوال می‌برند. همچنین کیفیت زندگی روستایی چه در بحث مسکن و چه در سایر موارد باید مورد توجه قرار گیرد. قاعدتا در این دنیای به هم پیوسته کیفیت خدمات بحثی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد.

وی با بیان اینکه بحث سهم روستاها و مراکز روستایی در تولید ملی اهمیت دارد، افزود: یک ویژگی بسیار ممتاز روستاها این است که به عنوان واحدهای خودکفا مطرح می‌شوند که قدرت تولید مایحتاج خود را دارند اما در حال حاضر شاهد این هستیم که روستاها به شهرها متکی می‌شوند و بحث خوداتکایی به تدریج مورد تردید قرار گرفته است. در واقع روستاها به نقاطی تبدیل شده‌اند که به دنبال دریافت کمک از اقتصاد ملی هستند. در حالی که بخش عمده اقتصاد متکی به تولیدات روستایی بوده است باید فکری به حال این مساله کنیم.

آخوندی در ادامه گفت: مجبوریم منظومه‌های روستایی را مدنظر قرار دهیم منظومه‌هایی که می‌تواند مکمل باشد و از تاکید بر تک روستاها خودداری شود زمانی خدمات اقتصادی می‌شود که بحث منظومه‌های روستایی را مدنظر قرار دهیم این نکته بسیار مهم است و در بنیاد مسکن به آن توجه شده است.

آخوندی در ادامه با تاکید بر اینکه باید شبکه‌های حمل و نقل روستایی مدنظر قرار گیرد بیان داشت: ۹۳ درصد روستاها راه آسفالته دارند و برای اینکه این عدد را به صد در صد برسانیم اداره کل حمل و نقل روستایی را ایجاد کرده‌ایم و باید در خصوص حمل و نقل کالاهای کشاورزی نیز گفت‌وگوهایی داشته باشیم. نکته دیگر بحث پایانه‌های مخصوص کالاهای کشاورزی است چرا که کالاهای کشاورزی به دلیل فسادپذیری نیاز به پایانه‌هایی خاص دارند مخصوصا در نقاط گرمسیری که دارای تولیدات خاص است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به بحث بهسازی مسکن در روستاها بیان داشت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی بهسازی شد و این کار در برنامه ششم نیز پیش بینی شده است و بر اساس آن باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را به طور سالانه بهسازی کرد. همچنین احداث ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در برنامه داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.