به گزارش ایسنا، مهدی تاج از ساعت ۱۴ امروز (شنبه) قرار بود در نشست خبری شرکت کند اما با دقایقی تاخیر پاسخگوی اهالی رسانه بود. دلیل این تاخیر از سوی مدیر روابط عمومی سازمان لیگ، گفت‌وگوی تلفنی تاج با وزیر ورزش و جوانان عنوان شد.

رییس فدراسیون فوتبال در ابتدای نشست گفت: امروز برای روشنگری و قرار دادن اطلاعات خدمت شما هستیم. همچنین مجال پیدا می‌کنیم تا کنفرانش بعدی به شکل‌های غیرمتعارف پاسخ ندهیم. این که به یک رسانه پاسخ دهیم و به رسانه دیگر ندهیم خوب نیست.

او افزود: موضوع اول امروز، باشگاه‌های بدهکار است. مایلیم از نقطه نظرات شما هم در این رابطه استفاده کنیم. موضوع بدهی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی به غلط اغماض تلقی کرده‌اند، اما قانون صدور مجوز حرفه‌یی جدی شده است. از جایی سفت کردند و گفتند اگر صندلی در ورزشگاه نباشد، بازی نباید برگزار شود. اما در گذشته به تدریج این مجال را دادند. ما هم در سال ۱۳۹۵ موضوع را با توجه به قوانین، جدی‌تر و زودتر از فیفا و ای اف سی شروع کردیم.

تاج هم‌چنین بیان کرد: بدهی‌ها بخش اولش برای گذشته است و بخش دیگرش برای از این به بعد است. تنظیم کرده‌ایم تا بدهی‌ها به تدریج حل شود. بازیکنان زیادی از باشگاه‌ها طلب داشتند که این خوب نبود. دوم این که برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی مکلفیم بدهی‌ها را پرداخت کنیم. اگر این‌طور نباشد، فقط در مسابقات خودمانی شرکت می‌کنیم و تیم ملی فقط با خودش بازی می کند که اصلا عملی نیست!

رییس فدراسیون فوتبال هم‌چنین خاطرنشان کرد: کمیته تعیین وضعیت بازیکنان را تشکیل دادیم که برای اولین‌بار در فدراسیون فوتبال این اتفاق می‌افتاد. این کمیته وظیفه‌اش نظارت بر نقل و انتقالات داخلی و نظارت بر مطالبات است. بعضی از باشگاه‌های ما برای یک‌بار هم استیناف خواهی نکرده‌اند. یعنی بازیکن آمده شکایت کرده و به باشگاه اعلام کرده‌اند این بازیکن مدعی ۴۰۰ میلیون تومان پول است، اما باشکاه حتی در استیناف هم اعتراض نکرده‌ و این نشان می‌دهد باشگاه‌ها متوجه عواقب این احکام نیستند. ما به سرعت به سمت اجرای قوانین می‌رویم. ممکن است خود کمیته تعیین وضعیت رای کسر امتیاز به باشگاه‌ها دهد. ای اف سی در نامه‌ای نوشته فدراسیون فوتبال، محل رسیدگی به شکایات است. چون برخی از بازیکنان مستقیم به ای اف سی شکایت می‌کردند و این‌ها به فدراسیون فوتبال ارجاع داده شده است.

تاج ادامه داد: اگر مجوز حرفه‌یی‌گری را به خلاف به باشگاه‌ها دهیم، به ضرر خودمان است. تا الان کنترلی در این رابطه نبوده اما از این پس اگر مجوزی اشتباها به باشگاه داده شود، فدراسیون فوتبال مسوول است. شورای حقوقی اعم از کمیته تدوین، حقوقی، استیناف، اخلاق و انضباطی با آن کار می‌کنند. ما به سمتی می‌رویم که قانون صریح و محکم فیفا را سریع اجرا کنیم. اگر بگویند تا الان سندسازی شده، می‌گوییم نشده است. چون سندی قرار نبود اجرا شود. فیفا دنبال اجرای تدریجی بوده‌ اما از این پس جدی شده‌اند. لیگ ما الان با ۱۶ تیم برگزار می‌شود اما اگر کم‌تر شد، جای تعجب نیست. چون بعضی باشگاه‌ها شاید نتوانند مجوز حرفه‌یی را دریافت کنند.

او در ادامه با بیان این که روی صحبتم با دستگاه‌های دیگر است، تاکید کرد: ممکن است برخی از دوستان بعد از حذف تیم بیایند و اعتراض کنند. اگر می‌خواهند کاری کنند تا مجال هست این کار را انجام دهند. تا الان فیفا به اعتراض‌های ما گوش کرده اما از این پس دیگر نمی‌توان کاری کرد. یکی از این بدهی‌ها بدهی مالیاتی است. مالیات بر عملکرد است نه قرارداد. یعنی برای پولی که گرفته‌اند باید مالیات بدهند.هیچ باشگاهی هم سودده نیست که مالیات سودش را بدهد. ما مثل تاکسی هستیم که ۷۰ درصد پولش را نمی‌گیرد و بقیه مفتی سوار می‌شوند. ما مکلفیم مفتی سوار کنیم و چیزی هم نگوییم. اما با این وضع هیچ باشگاه سوددهی وجود ندارد. باید درآمدهای فوتبال ایجاد شود و حقوق فوتبال به خودش تعلق گیرد. آن موقع اگر مالیات پرداخت نشد، جدی برخورد کنند. لیگ باید آن‌قدر کوچک شود تا آن‌هایی که توانایی‌اش را دارند، شرکت کنند.

تاج هم‌چنین در واکنش به پرسش خبرنگاری که چه گامی برای گرفتن حق پخش برداشته است؟ گفت: بیست سال است که فدراسیون این حق را تکرار می‌کند. اما این بار در مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم آورده‌اند و محور قانونی پیدا کرده است. پس یک قانون است اما اجرا نکردن قانون یک بحث دیگر است. اگر حق پخش پرداخت نشود، از پخش محتوا (برنامه های تولیدی صدا و سیما) جلوگیری می‌شود و فقط پخش زنده را اجاره می‌دهیم.

او هم‌چنین درباره احتمال حضور ذوب آهن به جای نفت طلاییه در لیگ قهرمانان آسیا، توضیح داد: هنوز در این‌باره با باشگاه ذوب آهن صحبت نکرده‌ایم تا زمان سپری شود. اجرا را خیلی جدی می‌بینم. الان ۳۷۰ پرونده تشکیل شده و از همه باشگاه‌ها خواسته شده تا بیایند و جواب دهند. اگر نفت نشد، یک باشگاه جایگزین می‌شود.

رییس فدراسیون فوتبال درباره مشکل پرسپولیس و اتهام سندسازی در قرارداد طارمی نیز گفت: بخشی از مشکل پرسپولیس ممکن است بخشیده شود. تاریخ قراردادها بررسی می‌شود. امروز طارمی در کمیته اخلاق حاضر شده است. اگر تخلف باشگاه محرز شود برخورد می‌شود. گزارشی از مجمع باشگاه جمع می‌کنیم. وزیر هم از من خواست این گزارش را با دقت تهیه کنیم. به رییس مجمع باشگاه گزارش می‌کنیم و آن‌ها برخوردشان را می کنند.

او هم‌چنین در واکنش به گله خبرنگاران از مشخص نبودن مدیررسانه تیم ملی و حضور نداشتن کی‌روش در نشست خبری بعد از بازی با توگو، گفت: اوضاع خوب شده است. کمیته رسانه‌یی تیم ملی را باید یک نفر تعیین کنیم تا ایرانی باشد و فوتبال را بشناسد. این کار را سه چهار روز آینده انجام می‌دهم. با یکی دو نفر مذاکره می‌کنم تا انجام شود. باید ارتباطات تنگاتنگی با رسانه‌ها باشد چون اگر خبر صحیح از تیم ملی نیاید، خبر برایش می‌سازند. هر چند مارکار را هم تلاش می‌کنیم کنار تیم باشد.

تاج درباره مسعود شجاعی گفت: شجاعی زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده است و در توفیقات تیم ملی در کنارش بوده است. کسی نگفته که شجاعی را حذف کنیم. از رسانه ملی شنیدم که این حرف‌ها زده شده است.

رییس فدراسیون فوتبال افزود: برای نوامبر تلاش می‌کنیم دو بازی را تدارک ببینیم. برای اسفند هم به دنبال دو بازی هستیم. صحبت‌هایی کرده‌ایم اما قطعی نشده است. مثلا توگو را می‌گفتیم بازی برگزار می‌شود اما عده‌ای گفتند لغو شد. شبکه خبر سه روز جلسه گذشت که چرا لغو شد. اما دیدید برگزار شد. بعد از اسفند فیفا دی نداریم و برای اواخر اردیبهشت تیم ملی دوباره آماده جام جهانی می‌شود. احتمالا ۱۵ اردیبهشت این اردو خواهد بود.

وی درباره اعزام تیم ملی به جام جهانی روسیه گفت: برای روسیه بیش‌تر از ۵۵ نفر نمی‌توانیم ببریم. این کاروان ۵۵ نفر کاملا محدود است که در یک هتل مستقر خواهند بود. کمپ شماره یک در مسکو است و کمپ شماره دو، ۱۶۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد. فهرست بازیکنان را اعلام کرده‌ایم و هر کسی جدید می‌آید مجال تعویض است اما نباید بیش‌تر از ۵۵ نفر باشد.

تاج در بخش دیگری از نشست خبری درباره حق پخش تلویزیونی اظهار کرد: ستادی تشکیل شده که بنده و آقای داورزنی هستیم. چندان کار پیش نرفته است اما با یک پادرمیانی می‌توان کار را انجام داد. فدراسیون فوتبال یک نهاد است و سازمان لیگ هم سال آینده باید با اسانامه خودش اداره شود. اساسانامه بسیار خوبی است که باید بازنگری هم شود. جناب براتی و همکارانش این اساسنامه را می‌نویسند. بسیاری از کمیته‌های ما آیین‌نامه مدونی نداشته‌اند. مهمترینش آیین‌نامه کمیته انضباطی است. آیین نامه جدید مجال مصامحه کاری را از بین برده است. تاکنون مدارا شده تا مشکلات حل شود اما مصامحه نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.