به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا یک پیام برای کنگره دارد؛ شما از توافق هسته‌ای با ایران خوش‌تان نمی‌آید، بنا بر این خودتان با آن مواجه شوید.

 

تصمیم مورد انتظار وی مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ترامپ اجازه می‌دهد تا وجهه خود را حفظ کند و به میراث رئیس‌جمهور اوباما نیز لطمه بزند. همچنین با سپردن سرنوشت آن به قانون‌گذاران نمود سیاسی‌اش را به هر تصمیمی برای نابود کردن توافقی که مورد حمایت متحدان آمریکا است، محدود می‌کند.

انتظار می‌رود که این اقدام وی از سوی منتقدان محکوم می‌شود که می‌گویند ترامپ با این کار امنیت ملی آمریکا را برای اقناع کردن تعصباتش در قبال توافقی که آن را یک شرمساری برای آمریکا می‌داند، به خطر می‌اندازد. رئیس‌جمهور ترامپ تا کنون دو بار مجبور شده است تایید کند که ایران به توافق پایبند است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رهبران نظامی آمریکا تایید می‌کنند که ایران به تعهداتش در توافق عمل می‌کند. به گفته دو مقام ارشد آمریکایی، ترامپ هفته ‌آینده احتمالا تصمیمش را اعلام می‌کند. هیچ چیز درباره این رئیس‌جمهور غیرقابل پیش‌بینی قطعی و مشخص نیست اما وی پنجشنبه در کاخ سفید گوشه‌ای از طرز تفکر خود را نشان داد.

ترامپ مدعی شد که ایران از تروریسم حمایت و خشونت، جنگ و ناآرامی را در سراسر خاورمیانه صادر می‌کند. به همین دلیل است که باید به این رفتارهای ایران پایان داده شود. آنها به روح توافق هسته‌ای پایبند نبوده‌اند.

اگر ترامپ پایبندی را تایید نکند، این کار به خودی خود توافق را نابود نمی‌کند. جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه در کنگره بعید است که در فرصت ۶۰ روزه خود تصمیم به وضع مجدد تحریم‌ها در این مرحله بگیرند، کاری که به خروج ایران از توافق منجر می‌شود. دیپلمات‌های اروپایی که از توافق حمایت می‌کنند نیز بر این باورند که رهبران جمهوری‌خواه به دنبال کشتن این توافق یا تحمل سرزنش انجام چنین کاری نیستند، هرچند تضمینی وجود ندارد چراکه اکثریت جمهوری‌خواه زمان امضاء توافق در دوران ریاست جمهوری اوباما با آن مخالفت کردند.

اما برخی کارشناسان منع اشاعه نگرانند که این تصمیم می‌تواند به حوادثی بینجامد که توافق را تضعیف می‌کند و منتقدان در آمریکا و تندروها در ایران که همیشه مخالف توافق بوده‌اند را جسور می‌کند و در نهایت آن را به نابودی می کشاند.

دموکرات‌ها نیز در حال حاضر ترامپ را به تسلیم شدن در برابر هوی و هوس‌های سیاسی‌اش بدون فکر کردن به پیامدهای آن متهم می‌کنند. معماران این توافق همچنین تاکید می‌کنند که توافق تنها روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بوده و قرار نبوده است به دیگر رفتارهای ایران در موضوعات دیگر رسیدگی کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، چنین اقدامی از سوی واشنگتن، در حالی‌که شواهد در دسترس دال بر پایبندی ایران به این سند وجود دارد، می‌تواند یک هزینه دیپلماتیک طولانی مدت داشته باشد و خشم متحدان آمریکا را به ویژه این‌که ترامپ از یک توافق بین‌المللی دیگر، یعنی توافق آب و هوایی پاریس خارج شده است، بر می‌انگیزد.

این اقدام به اعتبار آمریکا در مذاکرات لطمه می‌زند و ظرفیت این کشور برای حصول توافقات جهانی را در آینده تهدید می‌کند، به عنوان مثال در هر پروسه دیپلماتیک در آینده برای پایان دادن به بحران هسته‌ای کره شمالی.

علاوه بر این، ایران اجازه خواهد یافت خود را به عنوان بازیگر معقول و منطقی در جهان معرفی کند. اما حامیان عدم تایید پایبندی ایران تصور می‌کنند که این کار ایران را بار دیگر در مرکز توجهات قرار می‌دهد تا متحدان آمریکا و ایران دوباره پای میز مذاکره بیایند و به نگرانی‌های ترامپ درباره نقاط ضعف توافق رسیدگی کنند.

تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه معتقد است که اگر آمریکا گام اول را بردارد و در شرایطی که ایران به تعهداتش عمل می‌کند این پایبندی را تایید نکند، بعید است که متحدان اروپایی بار دیگر سر میز مذاکره بنشینند و یک مذاکره سخت دیگر را انجام دهند. همچنین ایران هم این تهدید را جدی نمی‌گیرد.

منتقدان می‌گویند که استراتژی ترامپ موضع آمریکا در مذاکرات با اروپا و روسیه و چین را تضعیف می‌کند چراکه آنها به روشنی مشخص کرده‌اند که هیچ دلیلی برای بازگشایی پرونده توافق وجود ندارد و به تهدیدات آمریکا با روی باز پاسخ نخواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.