به گزارش انتخاب، پس از گذشت بیشتر از دو ماه از اعلام استراتژی جدید واشنگتن درباره افغانستان، کرزی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که از طریق این لویه جرگه به همسایه‌های افغانستان اطمینان داده شود که از خاک این کشور در جهت منافع آمریکا و دیگران استفاده نخواهد شد.

او گفت که کشورهای منطقه و همچنین خودش، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا "بانی افراطی گری در منطقه است و از افراطیت مثل داعش برای تضعیف منطقه استفاده می‌کند".

رئیس جمهوری پیشین افغانستان تاکید کرد که آمریکا می‌تواند از راه‌های سیاسی، اقتصادی و ایجاد تفاهم منطقه‌ای که در آن روسیه، چین و ایران نقش داشته باشند، مسأله افغانستان را حل و فصل کند.

هرچند در استراتژی جدید آمریکا بر افزایش فشار بر پاکستان و رویکرد منطقه‌ای در راستای مبارزه با تروریسم تاکید شده، اما کرزی می‌گوید که آمریکا با آوردن یک کشور یعنی هند که رقیب پاکستان حساب می‌شود و دشنام دادن کشور دیگری (ایران) نمی‌تواند در منطقه ثبات بیاورد. اشاره او به خواست واشنگتن مبنی بر افزایش نقش هند در مسأله افغانستان است.

کرزی اضافه کرد: "آیا ممکن است که آمریکا با دشنام‌ دادن مداوم به ایران، در افغانستان ثبات ایجاد کند و یا این رویکرد بیشتر فرصت را مساعد می‌سازد تا افغانستان مرکز تصادم قدرت‌های بزرگ شود، که ما آن را نمی‌خواهیم."

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حالیکه استراتژی جدید آمریکا را اعلام می‌کرد، گفت نظامیان این کشور از افغانستان خارج نخواهند شد. ترامپ دلیل این تصمیم را جلوگیری قدرت گرفتن گروه‌های پیکارجو عنوان کرد. او گفت بیرون رفتن آمریکا از افغانستان، این کشور را به شرایط قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر می گرداند و خلاء به وجود آمده ‌را "تروریست‌"ها پر خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.