به نوشته اعتماد، موضوعی که هر چند در ابتدا در سکوت خبری ادامه یافت، اما گویا با افزایش تعداد این خودروها به ٩ خودرو دیگر بحث سکوت نیروی انتظامی در مقابل این امر دوام نیاورد و کار را به جایی رساند که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی رسما اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ٩ خودروی تولید داخل را شماره‌گذاری نخواهد کرد.

بنا به گزارش رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا شماره‌گذاری خودروهای تیگو ٥، آریزو ٥، ام‌وی‌ام‌ X٣٣، جک S٥، لیفان ٨٢٠، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S٧ و BYD S٦ به دلیل عدم رعایت مصوبه دولت برای اسقاط خودرو فرسوده متوقف شده است.

موضوعی که مصرف سوخت این خودروها را نشانه رفته است. شماره‌گذاری ۹ خودروی پرمصرف در حالی در انتظار اسقاط خودروهای فرسوده است که فرآیند اسقاط نیز خود با ایراد و ابهاماتی روبه‌رو است.

طبق مصوبه سال جاری هیات دولت، از ٢٠ شهریور امسال شماره‌گذاری تمام خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها ٥/٨ لیتر یا بالاتر از ٥/٨ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر باشد به شرطی قابل انجام خواهد بود که برای هر کدام از این تولیدات نسبت به اسقاط یک خودرو فرسوده اقدام شود. بر این اساس و به دلیل عدم رعایت این مصوبه از سوی خودروسازان، پلیس شماره‌گذاری ٩ مدل خودرو را متوقف کرده تا خودروسازان نسبت به اسقاط خودروهای فرسوده از این محل اقدام کنند.

به این ترتیب طبق مصوبه دولت، وظیفه‌ای برای خودروسازان جهت بهبود وضعیت مصرف سوخت این خودروها تعریف نشده و تنها راه ادامه تولید این خودروهای پرمصرف، اسقاط خودروی فرسوده عنوان شده است. در این شرایط، اسقاط خودروهای فرسوده با فرآیند پر پیچ و خمی روبه‌رو است و شرکت‌های خودروساز خود مستقیما نسبت به اسقاط این خودروها اقدام نمی‌کنند بلکه بابت اسقاط هر دستگاه خودروی فرسوده، مبلغی را به دولت پرداخت می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.