.به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، بئاتریس فین، مدیر اجرایی سوئدی کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای (آیکن) در مصاحبه‌ای تلفنی گفت: خطر جنگ هسته‌ای در چند سال اخیر به سرعت رشد کرده و به همین دلیل است کار روی این معاهده را آغاز کردیم و برایمان دریافت نوبل صلح بسیار با اهمیت است. ما نباید این خطر را بپذیریم. ما نباید با چنین تهدیدی زندگی کنیم که دونالد ترامپ ممکن است با آغاز یک جنگ هسته‌ای ما را نابود کند. نباید امنیت خودمان روی این پایه قرار دهیم که آیا دست او روی ماشه است یا خیر.  

آیکن واقف است که تسلیحات هسته‌ای در آینده بسیار نزدیک حذف نخواهد شد اما مدیر اجرایی آن می‌گوید، اعمال محدودیت همچنان یک هدف بلندمدت واقع‌گرایانه است؛ مشابه همان تابوی بین‌المللی که برای استفاده از تسلیحات شیمیایی ایجاد شد. او گفت: اینکه استفاده از تسلیحات هسته‌ای قانونی باشد کمکی به ما نمی‌کند.   

این کارزار بین‌المللی متشکل از بیش از ۴۶۰ عضو از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده است. تلاش آنها روی معاهده منع تسلیحات هسته‌ای ماه ژوئیه با رای مثبت دو سوم اعضای سازمان ملل متحد تایید شد اما نتوانست حمایت ۹ قدرت هسته‌ای جهان را که روی هم حدود ۱۵ هزار سلاح اتمی دارند، جلب کند.

ایالات متحده آمریکا و سایرین نشست‌های سازمان ملل را که منجر به تایید این معاهده شد، بایکوت کردند. کاخ سفید و رهبران سایر قدرت‌های هسته‌ای به جای آن از معاهده ان‌پی‌تی حمایت می‌کنند. ان‌پی‌تی گرچه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند اما این تسلیحات قدرتمند را منع نمی‌کند. روسیه و ایالات متحده دارای بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای جهان هستند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.