به گزارش مهربه نقل از  سی ان بی سی خبر داد: بانک کانادایی آربی‌سی (RBC) به سرمایه‌گذاران هشدار داد که اگر کاخ سفید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تأیید نکند، احتمال می‌رود قیمت نفت به شدت افزایش یابد.

هلیما کرافت، از مدیران آربی‌سی، با تأکید بر اهمیت سخنرانی این هفته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره برجام، گفت: این تحولی بسیار مهم است.

برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد ترامپ قصد دارد اعلام کند که توافق برجام به سود آمریکا نیست.

کرافت گفت: به نظر من بازار نگران خواهد بود که شاید تحریم‌های گذشته که مستلزم کاهش شدید واردات نفت کشورها از ایران بود و جلو سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در بخش بالادستی نفت ایران را می‌گرفت، دوباره بازگردند. برای رشد شدید قیمت نفت، باید نشانه‌هایی روشن دیده شوند که تحریم‌ها بازخواهند گشت، زیرا اکنون باوری وجود دارد که در بازگشت تحریم‌ها، آمریکا تنها خواهد ماند؛ در این صورت این تحریم‌ها اهمیتی نخواهند داشت.

این کارشناس گفت: مسئله مهم این است که دولت آمریکا و به ویژه کاخ سفید تا چه حد خواهان وادار کردن شرکت‌های خارجی به خروج از ایران است؛ اگر بخواهند این شرکت‌ها را وادار به خروج از ایران کنند، آنها را به اخراج از بازار مالی آمریکا تهدید می‌کنند و این خطری بزرگ است.

تحریم‌های جدید، می‌توانند تقاضای نفت را با وضعی پیچیده رو به رو کنند. با این همه، به نظر می‌رسد بازارهای مالی آمریکا نگرانی چندانی درباره این مسئله ندارند.

در پایان هفته گذشته، قیمت شاخص نفت خام آمریکا با حدود سه درصد کاهش به ۴۹ دلار و ۲۹ سنت برای هر بشکه رسید و شدیدترین افت هفتگی خود را در چند ماه اخیر تجربه کرد. یکی از دلایل این افت قیمت، نگرانی از عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی بود.

بانک آربی‌سی پیش بینی می‌کند در پایان سال جاری میلادی، قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا اندکی بالاتر از ۵۰ دلار باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.