به گزارش مهر، حسین عرفانی، عصر یکشنبه، در کنفرانس خبری کارگاه بین المللی کنترل و پایش هاری در آمل اظهار کرد بیشتر از ۱۷۰ هزار گزش در ایران اتفاق افتاد که با مراجعه هموطنان این امر پیگیری شد و در صورت عدم مراجعه هموطنان برای درمان،  امکان مبتلا به هاری خیلی زیاد بود.

رئیس مدیریت زئونوس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ایران بیشتر از ۷۰۰ مرکز پیشگیری درمان وجود دارد، افزود: هزینه مستقیم خیلی سنگین است و بالغ بر یک میلیون تومان هزینه دارد.

عرفانی خاطر نشان کرد: سالیانه در ایران بیشتر از ۲۰۰ میلیارد تومان جهت پیشگیری هزینه می‌کنیم و هدف استراتژیک ما حذف بیماری هاری انسانی است.

وی با اشاره به اینکه کنترل هاری در سگ‌ها بالاتر از ۹۰ درصد است، افزود: اگر بیشتر از ۷۵ درصد سگ‌ها را درمان کنیم، دیگر هاری وجود نخواهد داشت.

عرفانی با بیان اینکه در یک جامعه شهری نباید حقوق انسانی را فراموش کنیم، ادامه داد:  سگ‌ها حیواناتی هستند که در هر ۶ ماه بارور می‌شوند و در حقیقت هر ۶ ماه یک سگ تبدیل به ۱۰ سگ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹ فوتی هاری داشتیم که  مورد مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود، ادامه داد: بیشترین گزش در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان رخ می دهد.

 به گزارش خبرنگار مهر، قاسم رضائیان، در ادامه کنفرانس خبری کارگاه بین المللی کنترل و پایش هاری در آمل با اشاره به اینکه ۸۵ درصد گزیدگی توسط سگ‌ها در ایران صورت می‌گیرد، ادامه داد: ۴ درصد گزیدگی در ایران مربوط به گربه و مابقی مربود به دیگر حیوانات است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سال گذشته بیشتر از ۴۰۰ هزار سگ صاحب‌دار واکسن و قلاده‌گذاری شدند، ادامه داد: برای واکسن حیوانات ۵۰ میلیارد ریال اعتبار داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.