به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور روز یکشنبه در نشستی با روسا و مسوولان اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی کشور با اشاره به اوضاع اقتصاد کشور در ۴ سال گذشته، گفت: امروز آنچه که حتی برای بدخواهان غیر قابل انکار است، آنست که ما از شرایط پر التهاب و پرتلاطم به آرامش و ثبات در اقتصاد رسیده ایم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در انتخابات اردیبهشت ماه این فرصت را یافتند که به جهت گیری و مسیر پیموده شده از سوی دولت یک بار دیگر و با قدرت بیشتر مهر تایید بزنند و از ما خواستند تا این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه دهیم، افزود: امروز باید همه با همفکری راههای افزایش سرعت حرکت در این مسیر را پیداکنیم.

نهاوندیان ادامه داد: باید هوشیار باشیم آنچه امروز بدست آمده نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و نباید مفروض باشد که شرایط بدست آمده بدون تلاش مستمر ثابت باقی خواهد ماند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز عده ای در دنیا به دنبال ایجاد تلاطم و التهاب در اقتصاد ایران هستند، اظهار داشت: مقصود رییس جمهور آمریکا از اینکه مدام علیه برجام سخن می گوید اینست که آرامش و ثباتی که بوجود آمده را بدون اینکه برای او هزینه های بین المللی نقض پیمان داشته باشد، برهم بزند.

 نهاوندیان با بیان اینکه هدف بدخواهان ملت ایران التهاب افزایی و ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور است، تاکید کرد: اگر واقعا دلسوز کشور و مخالف نقشه دشمنان هستیم باید آرامش در بازارهای کشور را مراقبت کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: دشمنان ما می خواهند با هزینه کمتری برای خود به هدف التهاب زایی در اقتصاد ایران برسند و ما با هوشیاری نباید اجازه بدهیم تا این اتفاق بیافتد.

نهاوندیان با بیان اینکه شکر نعمت در حفظ دستاوردهای نعمت است، گفت: آرامش تنها بدون حفظ، ثبات و سرعت بیشتر در حرکت ما را به اهداف مورد نظر نمی رساند، چرا که ما آرامش را برای پیشرفت می خواهیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت انتقال محوری در ساختار اقتصادی کشور از دولت محوری به خصوصی محوری، گفت: تغییر در ساختار اقتصاد بدون وجود برنامه تحول امکان تحقق ندارد و این اقدامی نیست که در لحظه و تنها با یک تصمیم گیری به انجام برسد، بلکه مدیریت برنامه این انتقال محوری از دولتی به خصوصی بسیار حائز اهمیت است.

نهاوندیان با اشاره به عدم تحقق آیین نامه ها و قوانین در نقطه عمل و اجرا، خاطرنشان کرد: تغییر سیستم های بروکراسی اقتصادی تنها توسط دولت امکان پذیر نیست و نیاز به تقسیم کار ملی داشته و این تغییر ساختار، مشارکت همگانی را می‌طلبد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر همه بخش ها، دستگاه‌ها، فعالان و مسئولان بخش اقتصاد انتقال محوری در اقتصاد ایران را وظیفه ای برای خود بدانند، در این مسیر موفق خواهیم بود، افزود: ما در این راستا نیاز به مهندسی تحول ساختاری داریم و این در حالی است که تکنولوژی و فناوری جدید نیز بسیار می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

نهاوندیان تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا فرصت های جدید اقتصادی در کشور را مدیریت کرده و آنها را در قالب شاکله جدید اقتصادی به انجام برسانیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور همفکری و تعامل جدی میان دولت با بخش خصوصی را در تحول اقتصادی کشور حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: رییس جمهور در اینکه بخش دولتی و عمومی غیر دولتی باید بنگاه داری را کنار بگذارد بسیار مصمم و جدی هستند، اما این تصمیمی نیست که با خواست و اراده یک مقام سیاسی بخواهد تحقق پیدا کند بلکه همه باید تلاش کنند، تا فضای مناسب برای تحقق این اقدام در کشور ایجاد شود.

 نهاوندیان با تاکید بر ضرورت توانمند سازی بخش خصوصی کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی را در این راستا تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی علاوه بر انتقال سرمایه وقدرت خرید، موجب دسترسی به بازار جهانی، ارتقاء فناوری و انضباط وشفافیت مالی می شود و باید به دست بخش خصوصی انجام شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور حضور در بازار سرمایه جهانی و تلاش برای ارتقاء جایگاه و رتبه اقتصاد ایران در جهان را مهم دانست و اظهار داشت: اگر اعتبار و آبروی اقتصاد ایران بالا برود، اعتبار بنگاه های اقتصادی کشور افزایش می یابد و اگر نرخ ریسک اقتصاد ایران پایین بیاید، یعنی برای هرکس که بخواهد از منابع بین المللی استفاده کند، هزینه ها کاهش یافته است.

نهاوندیان با بیان اینکه همه باید کمک کنیم تا رتبه ایران در شاخص های بین المللی اقتصادی ارتقا پیدا کند، افزود: اگر بتوانیم رتبه ایران را در جایگاه حقیقی خود قرار دهیم، نرخ ریسک اقتصادی پایین آمده و همه از آن منتفع خواهند شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه رییس جمهور و دولت دوازدهم در برنامه اقتصادی خود بر اشتغالزایی و محو فقر مطلق در کشور تاکید دارند، گفت: توقع از فعالان اقتصادی، تشکل ها و اتاق های بازرگانی سراسر کشور اینست که اقدامات عملیاتی و پیشنهادات و راهکارهای قابل تحقق خود را در راستای رفع مشکلات در مسیر انجام هرچه بهتر فعالیت های اقتصادی به دولت ارائه و آنها را به انجام برسانند.

 نهاوندیان افزود: در معاونت اقتصادی رییس جمهور «انتقال محوری اقتصاد و توانمند سازی بخش خصوصی»، «مقابله با بروکراسی اقتصادی»، «کمک به بهبود فضای کسب و کار» و « بررسی بازخورد ریزاقدامات عملیاتی در فضای اقتصادی کشور» با جدیت دنبال می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: در کمیته اقتصادی برجام هیچ تصمیمی بدون مشورت با فعالان و صاحبنظران اقتصادی در اتاق های بازرگانی اتخاذ نشد و این مسیر همفکری باید برای رسیدن به نتایجی عملیاتی در عرصه اقتصاد کشور ادامه داشته باشد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: هرچه اتاق های بازگانی و تشکل های اقتصادی فنی تر، تخصصی تر باشند، اعتبار آنها افزایش یافته و هرچه اتحاد و انسجام اعضا بیشتر باشد وزن نظرات آنها بیشتر خواهد بود.

نهاوندیان تاکید کرد: اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی اگر می خواهند در جهت گیری اقتصادی کشور موثر باشند، باید هویت اقتصادی خود را حفظ کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.