سخنگوی طالبان در گفت و گوی اختصاصی با خراسان، گزارش ها مبنی بر دستور رهبر طالبان افغانستان برای توقف جنگ با داعش را به شدت تکذیب کرد. 

به گزارش نامه نیوز پیشتر شبکه "افغان وان تی‌وی"گزارش داده بود که هیبت‌ا... آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در افغانستان ظاهرا به نیروهایش دستور داده است تا از مبارزه با گروه داعش دست بکشند چرا که این دو گروه اهداف مشترکی دارند.با این حال سخنگوی طالبان و از رهبران سطح بالای این گروه در گفت وگو با ما با تکذیب این خبر گفت: داعش گروهی تروریستی وتکفیری است که باید نابود شود. ذبیح ا... مجاهد با بیان این که داعش گروهی فتنه گر است که اتحاد مسلمانان را ازبین برده و همچنان در کشور افغانستان باعث بدبختی های زیادی شده است، گفت:داعش مردم و اهل مذاهب را تکفیرکرده است وما داعش را هرگز در کشورمان به رسمیت نمی شناسیم و اجازه نمی دهیم که آن ها فعالیت داشته باشند.سخنگوی طالبان تاکید کرد :باید بدانیم که داعشی ها گروهی تکفیری هستند که هرگز با آن ها اتحادممکن نیست چرا که ما  ودیگر مذاهب اهل سنت را تکفیر کرده اند و بااین چنین گروه و باورها نمی شود همراه شد.وی تاکید کرد: سیاست ما در افغانستان این است که باید با آن ها با قاطعیت برخورد شود .گفتنی است، دو گروه داعش و طالبان پیشتر در بخش هایی از افغانستان با یکدیگر درگیر بوده اند. حتی در ماه آوریل امسال، (فروردین ماه) منابع خبری افغانستان از کشته شدن دست کم ۹۰ نفر از اعضای طالبان و تروریست های داعش در این کشور در درگیری با یکدیگرخبر دادند. پیشترنیز یکی از رهبران طالبان به دست گروه تروریستی داعش در پیشاور پاکستان کشته شده بود. حدود سه ماه قبل نیز گروه طالبان اعلام کرد که تعدادی از سرکردگان ارشد داعش در غرب افغانستان را بازداشت و اعدام کرده است.بر اساس بیانیه طالبان، «آغاجلیل» از سرکردگان اصلی گروه داعش و فرمانده این گروه تروریستی در غرب افغانستان به‌همراه چهار عضو ارشد داعشی مجازات شده‌اند.طالبان گفته بود که این فرمانده ارشد داعش به‌همراه «توحیدی» نفر دوم این گروه تروریستی در غرب افغانستان اعدام شده‌ است.هفته گذشته نیز مقامات محلی ولایت «غور» در مرکز افغانستان از ترک داعش از این ولایت خبر داده بودند.ژنرال «غلام مصطفی محسنی» فرمانده پلیس غور در این باره اظهار کرد: اعضای وابسته به گروه تروریستی داعش ضمن شکست سنگین در نبرد با طالبان این ولایت را ترک کرده‌اند.دیروز نیز شورای رهبری طالبان در غرب افغانستان در بیانیه‌ای هشدار داد که داعش گروهی وابسته به آمریکا و صلیبی است بنابراین هرگونه مصالحه و تعامل با این گروه تروریستی مردود است. در سال ۲۰۱۵ گزارش شد، طالبان و داعش علیه یکدیگر اعلام جنگ کرده‌اند و ظاهرا ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش ملا عمر، رهبر سابق طالبان را " نادان بی‌سواد" توصیف کرده بود.

کرزی: صلح با طالبان بهترین گزینه است

همزمان،رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری «هندو» بهترین رویکرد در کشورش را صلح با طالبان دانست. حامد کرزی گفت: «دیگر برای گفت‌وگو درباره شکست (طالبان) دیر شده است. شکست به معنی جنگ بیشتر در افغانستان و در مقیاسی بزرگ تر است و راه‌حل نظامی دیگر برای ما به عنوان یک گزینه وجود ندارد.کرزی در ادامه افزود: طالبان، افغانستانی هستند و ما باید با آن‌ها گفت‌وگو کرده و به صلح برسیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.