به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفر منتظری در دوره تربیت مربی بررسی جرایم رایانه‌ای و آیین دادرسی آن که در هتل هما برگزار شد اظهار کرد: امروز گستردگی فضای مجازی به گستردگی فضای جامعه است و گره خوردن فضای مجازی با زندگی افراد جامعه منجر به بروز برخی جرایم می شود.

 

وی با بیان اینکه قضات در رسیدگی به این پرونده‌ها باید تخصص کافی داشته باشند گفت: به اعتبار دفاع از حقوق عامه، فضای مجازی باید رصد شود تا کسانی که وارد این بزرگراه می شوند دچار مشکلات نشوند.

 

دادستان کل کشور بر اهمیت مراقبت‌ها و رصد فضای مجازی تاکید کرد و افزود: امروز ما به اعتبار عضویت در شورای عالی فضای مجازی و در راستای وظایف دادستانی کل کشور، این مسوولیت سنگین را بر عهده داریم.

 

منتظری با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ترکیبی از دستگاه‌های دخیل در امر فضای مجازی است اضافه کرد: هدف این همایش این است که در هر استان افرادی را داشته باشیم تا آموزش‌های لازم را به سایرین ارائه دهند و کلاس‌هایی را در سطح استان تشکیل دهند. ما در واقع به دنبال تربیت مدرس هستیم چرا که فضای مجازی جزء لاینفک زندگی افراد شده است و جرایمی را نیز به همراه خواهد داشت.

 

دادستان کل کشور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب افزود: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود فرمودند فضای مجازی یک تهدید است و دو فرصت؛ لذا این فرصت موهبتی است که باید بهره برداری کرد. همانطور که می‌شود از فناوری‌های روز در جهت مطلوب استفاده کرد، جهت نامطلوب نیز دارد و برخی از این فضا سواستفاده می کنند که آثار بدی دارد. اگر ما این فضا را درست مدیریت نکنیم مضراتی به همراه می آورد. همان طور که امروز منشاء افزایش طلاق ها، روابط نامشروع و بعضی از عوامل از هم پاشیدگی خانواده ها فضای مجازی است. در اینجا چه کسی مسول است؟

 

منتظری گفت: برخی مسولین حرف نامربوطی در جامعه القا می کردند که قوه قضائیه به دنبال بستن فضای مجازی است در حالیکه این نسبت، نسبت ناروا و دروغی است. ما همان چیزی را می گوییم که عقل، شرع و مقام معظم رهبری می گوید و این فضا باید مدیریت شود. اگر مسولین در زمینه فضای مجازی هم فکری و هم افزایی نکنند این موضوع دمار از جامعه در می آورد.

 

وی با بیان اینکه اغلب کشورها فضای مجازی را مدیریت می کنند افزود: فضای مجازی امروز نیازمند درمان اورژانسی است اما متاسفانه دولتمردان از بالاترین مقام تا مقامات میانی، اورژانسی عمل نمی کنند در حالی که این امر شوخی‌بردار نیست. در مورد همین تلگرام و اینستاگرام، جلسات متعددی با کارشناسان داشتیم و متخصصین می گویند ما هم می توانیم چنین شبکه‌هایی را در داخل با همین ویژگی ها و توانمندی ایجاد کنیم اما باید مورد حمایت قرار بگیریم.

 

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، با موضوع فضای مجازی نباید مثل کارهای عادی برخورد کرد ضمن اینکه امکانات هم در دست دولت است. فردای قیامت از همه ما سوال می کنند، یقه ربیس جمهور، وزیر و دادستان کل کشور را خواهند گرفت که چرا شما امکانات داشتید و استفاده نکردید؟ در پیشگاه خدا چه می خواهید بگویید؟ البته یک جرقه‌های امیدی زده شده و وزیر جدید در حال اقدامات خوبی است.

 

منتظری افزود: چند روز پیش به وزیر ارتباطات گفتم انتظار داشتیم این کارها خیلی قبل‌تر انجام شود اما فعلا به اقدامات گذشته ورود نمی‌کنم که کسی مزاحم اقدامات فعلی وزیر نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.