به گزارش ایرنا، بازار سرمایه پس از فضای منفی روز گذشته (یکشنبه) که به فروش گسترده سهام و ریزش ۵۰۴ واحدی منجر شد، امروز متعادل شد.
شماری از شرکت هایی که دیروز با فروش مواجه بودند، امروز مورد توجه خریداران قرار گرفتند. کاهش قیمت آنها باعث افزایش جذابیت فعالان بازار سرمایه شده است.
با وجود تداوم فروش در برخی نمادها، سایر فعالان بازار سرمایه در انتظار اخبار جدید اقتصادی و بین المللی هستند تا جهت گیری معاملاتی خود را مشخص کنند.
در معاملات امروز 622 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 577 میلیارد ریال در 51 هزار و 998 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۱۵ واحد رشد کرده اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۶ واحد افت کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 12 واحد کاهش یافت، اما شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 129 واحد افزایش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۱۲۱ واحد رشد کرد، اما شاخص بازار دوم بورس ۳۶۱ واحد پایین آمد.
گروه رایانه در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 23 میلیون سهم به ارزش 248 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه اطلاعات و ارتباطات به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال و خودرو به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 83 میلیارد ریال جای گرفت. گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 51 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شتران (پالایش نفت تهران) و اخابر (مخابرات) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص داشتند، اما آپ (آسان پرداخت پرشین)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و پرداخت (به پرداخت) بیشتر تاثیر منفی را بر جای گذاشتند.

**ورود یک شرکت جدید به فرابورس
شاخص آیفکس (فرابورس) امروز مسیری صعودی به خود گرفت و با رشد هفت واحدی به جایگاه 621 واحدی رسید.
در معاملات امروز بیش از ۲۷۷ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در ۱۷۲ هزار نوبت خرید و فروش شد.
عرضه سهام یک شرکت جدید در فرابورس (آسیا سیر ارس) نقش اصلی را در رشد معاملات امروز فرابورس داشته است.
نماد زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بیشترین تاثیر را در رشد نماگر فرابورس داشه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.