به گزارش ایرنا , تب بالای دلار در بازار ارز ترکیه؛ درخواست صدور حکم ۱۵ سال حبس برای ۱۱ فعال حقوق بشری در ترکیه؛ بازداشت ۵۴۱ مهاجر غیرقانونی در ترکیه؛ احضار معاون سفارت آمریکا در پی توقف صدور روادید متقابل؛ صدور قرار بازداشت یکی دیگر از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول؛ آغاز عملیات نظامی ترکیه در ادلب؛ مخالفت شدید اردوغان با تشکیل کمربند تروریستی در جنوب مرزهای کشورش؛ و امضای موافقنامه بانکی بین ایران و بانک توسعه و تجارت اکو؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه کشور همسایه ترکیه است.

 

** پس از توقف صدور روادید از سوی سفارتخانه های ترکیه و آمریکا برای اتباع یکدیگر، تنش دیپلماتیک میان دو کشور بالا گرفت و در پی آن بازارهای معاملاتی ترکیه به خصوص بازار ارز نسبت به این تنش واکنش نشان داد و امروز نرخ دلار به رقم 3.8 لیر و یورو نیز به رقم بی سابقه 4.4 لیر افزایش یافت.
پیش از این نرخ برابری دلار ۳.۵ لیر و نرخ برابری یورو نیز ۴.۲ لیر بود.

** دادستان کل استانبول پس از اتمام مراحل رسیدگی به پرونده ۱۱ تن از فعالان حقوق بشری، اعضای سازمان عفو بین الملل و انجمن حقوق برابر، خواستار صدور حکم ۱۵ سال زندان برای این افراد شد.
پتر اشتویتنر فعال حقوق بشر آلمانی، غروی همکار سوئدی وی، ایدیل اِسِر مدیر دفتر سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه از جمله این 11 تن هستند که روز چهاردهم تیرماه 1396(پنجم ژوئیه 2017) در بویوک آدا استانبول دستگیر شده اند.

** زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان، درخواست دفتر دادستان کل ترکیه مبنی بر حبس فعالان عفو بین‌الملل تا 15 سال را محکوم و با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 'این درخواست از منظر ما کاملا غیرقابل قبول است و به طور حتم بلافاصله در این باره با دولت ترکیه مذاکره خواهیم کرد و هر کاری که برای آزادی شهروندان آلمانی محبوس به خصوص اشتویتنر لازم باشد، انجام خواهیم داد'.

** رسانه های ترکیه از دستگیری 541 پناهجو از اتباع کشورهای افغانستان، سومالی، اریتره، کنگو، بنگلادش، نپال، عراق، پاکستان، توگو، کامرون، ایران، سوریه، فلسطین، سنگال، لبنان، تونس، اتیوپی، الجزایر و لیبی توسط ماموران امنیتی و گارد ساحلی ترکیه در شهرهای ادرینه، الازیغ، کرکلارایلی و آیدین که قصد عبور غیرقانونی به اروپا از طریق خاک ترکیه را داشتند، خبر دادند.
سواحل ترکیه در دریای مدیترانه و به خصوص دریای اژه مابین ترکیه و یونان از جمله معابر دریایی انتقال پناهجویان و از محل های عبور غیرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و یونان محسوب می شود.

** فیلیپ کوسنت معاون سفیر آمریکا در آنکارا در پی توقف صدور روادید به شهروندان ترکیه، به وزارت امور خارجه ترکیه؛ همچنین دیپلمات‌های ترکیه به دنبال توقف صدور روادید به شهروندان آمریکا به وزارت خارجه آمریکا احضار شدند.
آمریکا بعد از پایان ماموریت جان باس سفیر سابق آمریکا در ترکیه تاکنون سفیر رسمی در این کشور منصوب نکرده است.

** دادستان کل استانبول قرار بازداشت کارمند محلی بخش هماهنگی با واحدهای امنیتی ترکیه در کنسولگری آمریکا را به اتهام همکاری با گروه گولن صادر کرده است؛ اما این کارمند از بیم دستگیری در داخل کنسولگری حضور دارد و توسط ماموران پلیس دستگیر نشده است.
متین توپوز دیگر کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول هفته پیش با دستور دادستان به اتهام ارتباط با تشکیلات گولن توسط پلیس امنیت دستگیر و روانه زندان شد.

** سفارت ترکیه در واشنگتن در واکنش به تصمیم دولت آمریکا مبنی بر توقف صدور روادید در نمایندگی های این کشور در ترکیه‌، اعلام کرد که نمایندگی های دیپلماتیک ترکیه در آمریکا نیز در اقدامی مشابه صدور روادید به شهروندان ایالات متحده آمریکا را متوقف کرده است.

** دولت آمریکا صدور روادید غیرمهاجرتی از طریق سفارتخانه و کنسولگری های این کشور در ترکیه را به دلیل نگرانی از امنیت کارکنان و دیپلمات‌های این کشور در ترکیه و با هدف به حداقل رساندن مراجعان به سفارت از دیروز (هشتم اکتبر/۱۶مهر) متوقف کرد.

** پس از خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه، ارسال کمک های تسلیحاتی گسترده از سوی آمریکا به گروه های کردی سوریه که ترکیه آن ها را تروریست و همکار پ.ک.ک می داند، روابط دو کشور به شدت تیره شده است.
صدور کیفرخواست برای برخی از مقامات سیاسی و بانکی ترکیه در آمریکا و نیز صدور کیفرخواست علیه 11 نفر از تیم حفاظتی اردوغان و بازداشت دو تن از آن ها در جریان سفر به آمریکا از دیگر علل تیرگی روابط آمریکا و ترکیه به شمار می آید.

** ستاد کل ارتش ترکیه امروز با صدور بیانیه ای از آغاز عملیات نظامی خود در خاک سوریه براساس توافق حاصله در مذاکرات آستانه 6 به عنوان کشور ضامن آتش بس، خبر داد.
حدود دو هفته پیش با تصویب لایحه ای در مجلس، دولت ترکیه مجوز قانونی برای اقدام نظامی در خاک سوریه در شهر ادلب سوریه بر اساس توافقنامه مذاکرات آستانه و نیز اقدام نظامی احتمالی در شمال عراق برای دفاع از ترکمن های ساکن کرکوک را به دست آورده است.

** روزنامه الوطن سوریه امروز از توافق ترکیه با گروه تروریستی جبهه النصره برای ایجاد پایگاه نظامی در غرب حلب خبر داد.
به نوشته این منبع خبری، نظامیان ترکیه دیروز با خودروهای گروه تروریستی جبهه النصره وارد منطقه جبل الشیخ برکات مشرف بر شهر داره عزه در غرب حلب شدند و از منطقه مورد توافق برای ایجاد پایگاه نظامی ترکیه بازدید کردند.

** پایگاه ترکیه در این منطقه می تواند رفت وآمد کاروان های تجاری و نظامی را در منطقه گسترده ای و به سوی مناطق تحت تسلط کردها کنترل و از پیشروی کردها به سوی غرب استان حلب و استان ادلب جلوگیری کند.

** رجب طیب اردوغان در بیست و ششمین نشست مشورتی و ارزیابی اعضای حزب عدالت و توسعه در شهر افیون کاراحیصار، تاکید کرد که هرگز به توطئه و نقشه‌های شومی که در شمال سوریه کشیده می شود، اجازه تحقق نخواهیم داد و ما یک کوبانی دیگر نمی‌خواهیم و در مقابل آن خواهیم ایستاد.
رئیس جمهور ترکیه دیروز در این مراسم گفت که رخدادهای عراق و سوریه از ترکیه جدا نیست و هیچ کدام از این رخدادهای منطقه را نمی توان از تاریخ امروز و آینده ترکیه جدا دانست.

** ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متعاقب توافق هفته گذشته روسای جمهوری دو کشور در سفر اردوغان به تهران و به منظور تسهیل همکاری های بانکی میان ایران و ترکیه، بخصوص تنظیم ساز و کار لازم برای انجام مبادلات ارزی و مالی با پول ملی دو کشور امروز وارد آنکارا شد.

** موافقتنامه بانکی بین ایران و بانک توسعه و تجارت سازمان همکاری های اقتصادی اکو با حضور ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی کشورمان، امروز در آنکارا امضا شد.
این موافقتنامه، شرایط و ضوابط فعالیت دفتر نمایندگی بانک اکو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران را تعیین می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.