به گزارش صدا و سیما رئیس گروه مذاکره کننده آمریکایی در گفتگوهای هسته ای با ایران، در مقاله ای با عنوان «ترامپ با رد برجام با آتش بازی می کند» در  روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای می نویسد دونالد ترامپ و کنگره که در کنترل جمهوریخواهان قرار دارد نه تنها دارند با آتش بازی می کنند بلکه دارند این آتش را شعله ورتر می سازند.

 

پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز،به نقل وندی شرمن نوشت: « انتظار می رود رئیس جمهور آمریکا این هفته پایبندی ایران را به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تایید نکند.

توافقی تاریخی و دیپلماتیک که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کرد. به نظر می رسد دونالد ترامپ تصمیمش را گرفته و این در حالی است که ایران هیچ یک از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض نکرده است.

در حقیقت ، مقام های امنیت ملی کابینه ی ترامپ آشکارا تاکید دارند که ایران به تعهداتش پایبند است. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم که وظیفه دارد بر اجرای توافق نظارت و آن را راستی آزمایی کند در دوسال گذشته 8 گزارش صادر کرده و در همه ی گزارش هایش ، پایبندی ایران را مورد تاکید قرار داده است.

در عوض ، به نظر می رسد رئیس جمهور آمادگی دارد این استدلال را پیش بکشد که ماندن در برجام دیگر ، منافع امنیت ملی مهم آمریکا را تامین نمی کند زیرا دیگر فعالیت های ایران در منطقه ی خاورمیانه، تهدید کننده ی منافع آمریکا به شمار می آید. دولت ترامپ درست می گوید که رفتار ایران ، بی ثباتی را در منطقه در پی دارد. اما هنگامی که می گوید رفتار ایران با روح توافق در تناقض است اشتباه می کند. او با توسل به همین استدلال تصمیم گرفته پایبندی ایران را به برجام تایید نکند. به جای تصمیم گیری درباره آینده برجام، رئیس جمهور ترامپ می خواهد مسئولیت را گردن دیگران بیندازد. کاخ سفید اعلام کرده است رئیس جمهور پس از اعلام تصمیمش درباره پایبند نبودن ایران به برجام ، از کنگره آمریکا که در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد خواهد خواست تحریم هایی را که موجب از هم پاشیدن برجام خواهد شد، ضد ایران بازتحمیل نکند. در عوض او امیدوار است کنگره قانون تازه ای را تصویب کند که نگرانی هایی را مد نظر قرار بدهد که هرگز بخشی از ماموریت ابتدایی توافق هسته ای نبوده است. اگر کنگره از این خواسته ی ترامپ پیروی کند ، چنین اقدام یک جانبه ای برای تغییر توافقنامه ای چند جانبه ، نابودی آن را در پی خواهد داشت.

وی افزود تمایل نداشتن ترامپ در پذیرفتن حقیقت درباره توافق ایران پیامدهای گسترده ای را به همراه خواهد داشت.

نخستین پیامد چنین تصمیمی این است که اعتماد شرکای آمریکا را سلب و کشورمان را منزوی می کند. برجام را پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل - آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین - به اضافه ی آلمان و اتحادیه اروپایی امضا کردند. سپس همه ی اعضای شورای امنیت آن را به تصویب رساندند. همه ی این طرف ها به جز آمریکا خواستار حفظ برجام هستند.

 اگر رئیس جمهور ترامپ به تضعیف توافق هسته ای ادامه دهد پیامدهایی که برای سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت فاجعه آمیز خواهد بود چنین تلاشی سبب می شود بین آمریکا و اروپا شکاف ایجاد شود ، روابط مهم و حیاتی هر دو سوی آتلانتیک تضعیف می شود و نفوذ ایران ، چین و روسیه افزایش می یابد. هنگامی که رئیس جمهور ماه آینده به چین سفر می کند تا پشتیبانی این کشور را برای همکاری بر سر برنامه هسته ای کره شمالی جلب نماید خواهد دید که چینی ها دیگر تمایلی چندانی نشان نمی دهند. بار دیگر که بخواهیم توافق دیگر کشورها را درباره موضوعی همچون محکوم کردن رفتار بدخواهانه ی ایران در منطقه خاورمیانه یا فشار وارد کردن بر کره شمالی جلب کنیم دیگر واشنگتن اعتباری نزد آنان نخواهد داشت. در حقیقت ، ما هر گونه احتمال گفتگو با کره شمالی را از دست می دهیم چراکه پیونگ یانگ فرض را بر این می گذارد که آمریکا به تعهداتش پایبند نمی ماند چه رسد به توافقنامه های چندجانبه.

چه تصمیم ترامپ مبنی بر تایید نکردن پایبندی ایران (به برجام ) سبب شود توافق خیلی زود از هم بپاشد یا خیلی آهسته، اقدام یک جانبه و غیرقابل توجیه آمریکا ، دست بالا را در اختیار ایرانی ها قرار می دهد و آنها به درستی خواهند گفت این آمریکا بود که توافق را از بین برد نه تهران. در همین حال ، اگر ایران و دیگر کشورهایی که توافق را امضا کردند بخواهند برجام را حفظ کنند آمریکا دیگر نمی تواند نگرانی های احتمالی خود را به کمیسیون مشترک منتقل کند زیرا از هیچ جایگاهی برخوردار نیست. کمیسیون مشترک ، دستگاهی است که برای نظارت بر پیشرفت اجرای توافق تشکیل شد و هر شاهد احتمالی که آمریکایی ها درباره ی سایت های نظامی مشکوک ایران ارائه دهند با شک و تردید نگریسته خواهد شد.

 

اگر کنگره تحریم ها را ضد ایران بازتحمیل کند این کشور از برجام خارج می شود ، برنامه ی هسته ای خود را از سر می گیرد ، بازرسان آژانس را از این کشور بیرون می کند و از گفتگو درباره ی سرنوشت آمریکایی هایی که در ایران ناپدید شده اند و یا در زندان به سر می برند خودداری خواهد کرد. بازرسان چشمان و گوش های ما در ایران هستند ، آمریکا و دنیا این چشم ها و گوش ها را از دست خواهند داد. این خلاء اطلاعاتی در کوتاه مدت سبب می شود به اقدام نظامی برای نابود کردن تاسیسات هسته ای ایران بیاندیشیم که شاید به جنگی گسترده تر در خاورمیانه ختم شود. با توجه به شرایطی که در کره شمالی با آن روبرو هستیم و رجزخوانی های رئیس جمهور ترامپ و پیونگ یانگ ، آمریکا با دوکشور روبرو خواهد بود که بلندپروازی های هسته ای آنها امنیت ما را تهدید می کند.

خیلی سخت است تصور کنیم هر یک از این پیامدها امنیت ملی آمریکا را بهبود بخشد. حتی اگر کنگره آمریکا خیلی زود برای بازتحمیل تحریم ها ضد ایران اقدام نکند ، ایران و هم پیمانان ما در توافق می دانند که انتخابات کنگره در پیش است و هر نامزدی که در برابر ایران موضعی سخت تر اتخاذ کند در تبلیغات بسیار اغوا کننده تر ظاهر خواهد شد. رئیس جمهور و کنگره ای که در کنترل جمهوریخواهان قرار دارد نه تنها دارند با آتش بازی می کنند بلکه خودشان دارند این آتش را شعله ور می سازند. امیدوارم نمایندگان کنگره ، رئیس جمهور را متقاعد کنند از برجام خارج نشود زیرا در این صورت امنیت ملی ما به شکلی فاجعه آمیز تضعیف می شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.