به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این ماهواره‌ها متعلق به شرکت "ایریدیوم" هستند و با استفاده از موشک قابل بازیابی "فالکون ۹"(Falcon ۹) به فضا پرتاب شدند و بخش پیشران این موشک موسوم به First Stage با موفقیت بر روی زمین فرود آمد و از آن در ماموریت‌های بعدی استفاده خواهد شد.

اولین مجموعه ۱۰تایی از ماهواره‌های "ایریدیوم" در ماه ژانویه به فضا پرتاب شده بود.

قراردادی که بین این شرکت و اسپیس ایکس منعقد شده برای هشت پرتاب و به ارزش 536 میلیون دلار بوده است و در صورتی که پرتابی ناموفق باشد اسپیس‌ایکس باید با هزینه خودش آن را جبران نماید. این پرتاب‌ها با استفاده از موشک فالکون ۹ و تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی انجام خواهد شد.

ایریدیوم قرار است ۷۵ ماهواره نسل جدید را در مدار زمین مستقر کند.

۶۶ ماهواره از بین این ماهواره‌ها عملیاتی بوده و ۹ ماهواره نیز به عنوان ذخیره در مدار زمین قرار می‌گیرند.

ایریدیوم شرکت ارتباطات ماهواره‌ای آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات صدا و تصویر ماهواره‌ای و ساخت تجهیزات مخابراتی ماهواره‌ای فعالیت می‌نماید.

شرکت ایریدیوم در سال ۲۰۰۱ با پشتیبانی و تامین مالی شرکت "موتورولا" (Motorola) راه‌اندازی شد و در  حال حاضر مالک شبکه ماهواره‌های ایریدیوم است، که از ۶۶ ماهواره فعال تشکیل شده و ارائه‌کننده خدماتی چون تلفن همراه، اینترنت و خدمات تصویری می‌باشد.

نام این شرکت، از عنصر ایریدیوم گرفته شده است، که دلیل انتخاب آن، مربوط به عدد اتمی ایریدیوم یعنی ۷۷ می‌باشد، که با تعداد ماهواره‌های در مدار قرار گرفته این شرکت، مشترک است و در واقع برگرفته از تعداد الکترون‌هایی هست که به دور هسته ایریدیوم در گردش هستند.

قرار بود اسپیس‌ایکس یک ماهواره متعلق به شرکت لوکزامبورگی SES را بامداد یکشنبه به فضا پرتاب کند اما به دلیل وقوع مشکلات فنی این پرتاب به چهارشنبه موکول شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.