به گزارش عصر ایران؛  این روزها به واسطه رفتار ترامپ در قبال برجام، این توافق هسته‌ای با خطر مواجه شده است و احتمال دارد با یک امضای ترامپ به نقطه پایان خود نزدیک شود. 

رییس جمهور روحانی بعد از توافق هسته‌ای اعلام کرد که برجام بازی « برد- برد » بود. ایران توانست بعد از این توافق بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کند و در عرصه بین المللی از یک کشور منزوی به یک کشور پر دوست تبدیل شود.

با روی کارآمدن ترامپ زنگ خطر برای برجام به صدا درآمد. رییس جمهور جدید آمریکا تصمیم دارد برخلاف رفتار سلف خود یعنی اوباما، برای برجام نقطه پایان بگذارد. او برجام را بدترین توافق تاریخ برای آمریکا می‌داند.

دلواپسان درست بر همین نکته تاکید دارند. آنها می‌گویند ما بارها به دولت روحانی گفته بودیم که آمریکا قابل اعتماد نیست.

 

تقریبا تمام ایرانی‌ها می‌دانند رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی بر اساس صداقت نیست اما برخی این نکته مهم را فراموش کرده‌اند که امروز برجام کاری کرده است که آمریکا در قبال ایران با مشکلی به نام عدم اجماع جهانی روبرو شود.

قبل از برجام انگشت اتهام افکار عمومی جهان به سوی ایران بود. با این ادعا که ایران دولتی است که حاضر نیست مذاکره کند. دولت‌های غربی به گونه‌ای القا کرده بودند که ایران به سرعت در حال رفتن به سمت بمب اتم است و مردم جهان را از ایران می‌ترساندند.

با تغییر دولت در ایران، روحانی مسیر مذاکره را باز کرد و به جهان نشان داد که ایران برخلاف آنچه نشان داده شده است به دنبال گفت‌‍وگو و رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته‌ای است.

تلاش‌های ایران و کشورهای ۱+۵ به یک توافق بزرگ ختم شد. توافقی که برخی از رسانه‌ها  نام توافق قرن را بر روی آن گذاشتند.

این روزها که رییس جمهور آمریکا می‌خواهد برجام را ملغی کند با مخالفت بزرگ کشورهای اروپایی و حتی هم حزبی‌های سیاسی‌اش در سنا و کنگره روبرو است. همه درحال هشدار دادن به ترامپ هستند. آنها از رییس جمهور آمریکا می‌خواهد حماقت نکند.

آیا تنهایی امروز آمریکا را نمی‌شود از دستاوردهای برجام دانست؟ کدام ایرانی به یاد دارد در جریان‌ اختلاف‌های ایران و آمریکا، کشورهای جهان رای به نفع ایران بدهند.

امروز افکار عمومی جهان حق را به ایران می‌دهد. گزارش‌های سازمان‌های بین المللی نشان می‌دهد ایران پایبند به برجام بوده است. افکار عمومی از خود می‌پرسند چرا آمریکا می‌خواهد برجام را ملغی کند؟ مگر نه اینکه ایران پایبند به برجام بوده است؟ مگر نه اینکه این توافق به صلح جهانی کمک کرده است؟

جمهوری اسلامی برای اولین بار توانست بازی را به زمین آمریکا بیندازد. امروز جهان به جای اینکه از ایران سوال بپرسد از آمریکا سوال می‌پرسد. همین یک نکته دستاورد مهمی برای دیپلماسی جمهوری اسلامی است.

 

ایران سال‌ها تلاش می‌کرد حقانیت خود را به جهانیان نشان دهد و امروز برجام این کار کرده است. مگر ما نمی‌خواستیم به جهان نشان بدهیم آمریکا، دولت بدعهد‌هاست. حالا توانسته‌ایم.

 

بهتر است به جای نگاه تک بعدی به برجام نگاهی عمیق تر و وسیع تر به این توافق داشت. باید به یاد داشت که زندگی ایران چه با برجام و چه بی برجام ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.