به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، مایکل هیدن، رئیس سابق سیا در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره تنش میان ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کورکر از اعضای ارشد جمهوری‌خواه سنا گفت: به نظر من دیپلمات‌ها و رهبران خارجی باید بدانند در آمریکا با چه کسی طرف هستند و چه کسی صدای واقعی و قطعی آمریکاست. بنابراین لازم است گهگاه سفرای ما در خارج از کشور و وزرای ما در آمریکا به نوعی به همتایان خارجی خود بگویند که اهمیت ندهند رئیس جمهور آمریکا چه گفته یا در صفحه توئیتر خود چه نوشته است. آنها باید سیاست خارجی واقعی آمریکا را برای همتایان خارجی خود تشریح کنند. زیرا ما می بینیم اختلاف آشکاری میان حرف‌های رئیس جمهور که با بی دقتی صحبت می‌کند و پیام می نویسد با حرف‌های متیس، تیلرسون و دیگران که درباره مسائل سیاست خارجی سختگیر اما دقیق هستند، وجود دارد. 

مایکل هیدن درباره تهدیدات شدید ترامپ علیه کره شمالی گفت شکی نیست که رفتارهای کره شمالی بر هم زننده ثبات منطقه و جهان است و تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان محسوب می شود اما در برخورد با کره شمالی باید دقیق و حساب شده صحبت کرد. درباره نحوه برخورد با تهدیدات و رفتارهای منفی کره شمالی، با توجه به اینکه موضع ترامپ تند و شدیداللحن بوده است حرف‌های او ممکن است شرایط را به سمت رویارویی و جنگ پیش ببرد و کمکی به حل بحران کره شمالی نکند در حالیکه تیلرسون و متیس طوری صحبت کرده اند که در عین حالیکه موضعی قاطع علیه کره شمالی اتخاذ کرده اند اما همچنان بر حل دیپلماتیک مسئله تاکید کرده اند. 

مجری سی ان ان گفت نظر شما درباره تلاش‌های روسیه برای مداخله در امور داخلی آمریکا و ایجاد تنش در داخل آمریکا چیست؟

رئیس سابق سیا گفت به نظر من روس‌ها خیلی با احتیاط و دقت عمل می کنند و مطابق با شرایط جلو می روند. بنابراین سوال این است که آیا آنها جامعه آمریکا را به اندازه کافی می شناسند که فکر کنند می توانند این کار را به تنهایی انجام دهند؟ من چنین احتمالی را رد نمی کنم. ممکن است کسی وجود داشته باشد که آشنایی کافی با جامعه آمریکا داشته و به روس‌ها خط می دهد. در هر حال من اذعان می کنم مداخلات روس‌ها در آمریکا بسیار حرفه ای و هدفمند بوده است. کاری که روس‌ها کرده اند این است که اطلاعات را با روش‌های مختلف از جمله هک کردن به دست آورده اند و به شکلی حرفه ای آن را به فضای رسانه ها درز داده اند تا باعث تشدید تنش و تفرقه در جامعه آمریکا شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.