‌به گزارش ایسنا؛ ‌نیره پورملایی افزود: کشند سرخ یا شکوفایی جلبکی مضر پدیده‌ای مخرب است که در محیط‌های آبی رخ می‌دهد، این پدیده اغلب با تغییر رنگ سطح آب ناشی از رشد سریع و انباشت نوع‌های مشخصی از جلبک ریز همراه است و انواع متعددی از آنها ترکیبات شیمیایی با سمیت زیاد تولید می‌‌کنند.

پورملایی بیان کرد: کشند سرخ می‌تواند اثرات مضر قابل ملاحظه بر روی سلامتی مردم، آبزیان، صنایع مهم (پرورش ماهی، پرورش صدف، صنعت ماهیگیری) و کیفیت آب و محیط زیست مناطق ساحلی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به اعلام مرکز ملی اقیانوس شناسی چابهار مبنی بر مشاهده یک کشند سرخ در نوار ساحلی چابهار، کارشناسان محیط زیست چابهار از منطقه بازدید کرده و آثار و تبعات آن بر روی زیستگاه‌ها و موجودات آبزی منطقه ساحلی مورد پایش قرار گرفته است.

وی افزود: بنا به گزارش کارشناسان مرکز ملی اقیانوس شناسی، این توده کشند در مقیاس بزرگ درحدفاصل رمین تا کیژدپ مشاهده شده است و بررسی‌های میکروسکپی حاکی از شکوفایی‌ در زمان کشند بوده است و لازم به توضیح است که انواع گونه‌های فیتوپلانکتونی متعلق به جنس فوق از جمله فیتوپلانکتون‌های سمی به شمار می‌آیند.‌

پورملایی خاطر‌نشان کرد: باستناد بررسی سوابق وقوع پدیده پلانکتونی در سنوات قبل به نظر می‌رسد اغلب بلوم پلانکتونی در سواحل چابهار هر ساله بعد از موسم مونسون در فصول پاییز و زمستان و بعضا در فصل بهار و تابستان نیز رخ می‌دهد و این بلوم‌ها از یک الگو و روند طبیعی در منطقه پیروی می‌کند‌. در سال گذشته پس از وقوع بلوم‌های پلانکتونی‌، متاسفانه تلفات آبزیان ناشی از کمبود اکسیژن حاصله از تشکیل بلوم در محیط نیمه بسته (حوضچه اسکله صیادی)  نیز صورت گرفته بود.

وی خاطر‌نشان کرد: با توجه به بررسی تاریخ وقوع مرگ ومیر آبزیان در اسکله پسابندر در سنوات گذشته پس از بلوم پلانکتونی، صرف نظر از ماهیت بلوم (سمی یا غیر سمی بودن آن) به نظر می‌رسد احتمال تلفات آبزیان ناشی از کمبود اکسیژن خصوصاً در محیط‌های نیمه بسته مثل حوضچه اسکله‌های صیادی پس از تشکیل بلوم‌های دوره‌ای اخیر در سواحل منطقه در فصل جاری قابل پیش بینی است، لذا پیشنهاد می‌شود ضمن  تشکیل ستاد بحران مربوطه در شهرستان‌های ساحلی جهت انجام برنامه ریزی لازم بمنظور کنترل و پیشگیری اثرات بلوم‌های پلانکتونی (سمی و غیر سمی) و کاهش تاثیرات آن بر زیستمندان و تاسیسات حیاتی‌، تمهیدات لازم در خصوص جلوگیری از مرگ و میر آبزیان نیز اتخاذ شود.

پورملایی یادآوری کرد: بروز کشند سرخ در سال گذشته و سالجاری در زمان‌های زیر نیز اتفاق افتاده است.

در مورخه ۹۵/۷/۲۵ در اثر وقوع پدیده شکوفایی پلانکتونی تعداد زیادی از ماهیان سطحی زی خصوصاً ساردین ماهیان در حوضچه اسکله پسابندر تلف شدند.

- در مورخ ۹۵/۱۲/۳ سطح بسیار وسیعی از شکوفایی پلانکتونی در سواحل اطراف رمین مشاهده شد، اما تلفاتی صورت نگرفته است.

- در مورخ ۹۶/۲/۳۱ در اثر وقوع پدیده بلوم پلانکتوتی تعداد زیادی از ماهیان‌(‌ساردین ماهیان و ماهیان کوچک‌) در حوضچه اسکله پسابندر تلف شدند.

- اعلام گزارش مرکز ملی اقیانوس شناسی مربوط به مشاهده کشند سرخ در مورخ ۹۶/۶/۲۸ در سواحل خلیج چابهار و مجاورت کارخانه آب شیرین کن کنارک- عدم مشاهده تلفات آبزیان

- اعلام گزارش مرکز ملی اقیانوس شناسی مربوط به مشاهده کشند سرخ در سواحل حد فاصل رمین تا کیش دپ در مورخ ۹۶/۷/۱۱ عدم مشاهده تلفات آبزیان تا یوم جاری‌( ۹۶/۷/۱۴)

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.