به گزارش ایرنا، اعلام آماده باش کره جنوبی در شرایطی است که این هفته مصادف با هفتاد و دومین سالگرد ایجاد حزب حاکم کارگر در کره شمالی و از سوی دیگر قرار است در ژاپن انتخابات زودهنگام برگزار شود و چین هم برای نوزدهمین کنگره حزب حاکم آماده می شود.

به همین سبب کره جنوبی احتمال داده است با توجه به این شرایط حساس در منطقه ، کره شمالی هر آن دست به یک اقدام تحریک آمیز از جمله پرتاب موشک بالستیک بزند.

وزارت دفاع کره جنوبی به نیروهای مسلح این کشور دستور آماده باش داده و افزوده است که هر اقدامی لازم باشد برای مهار کره شمالی صورت خواهد گرفت.

با این وصف روزنامه هرالد از کره جنوبی می نویسد که ارتش این کشور تاکید دارد مسایل فیمابین دو کشور باید با برنامه های مسالمت آمیز حل و فصل شود.

کره شمالی ماه جولای دو موشک میان برد بالستیک پرتاب کرد که یکی از آنها پس از بردی معادل سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر و عبور از فراز ژاپن در اقیانوس آرام افتاد.

وزارت خارجه کره جنوبی هم بیانیه ای منتشر کرده و نسبت به حساسیت و بحرانی بودن اوضاع منطقه بخصوص در این روزها هشدار داده و احتمال داده است کره شمالی حرکتی تحریک آمیز انجام دهد.

در این بیانیه آمده است که کره شمالی بدون هیچ ابایی و در شفافیت کامل کره جنوبی را مورد تهدید قرار می دهد و طبیعی است ارتش در حال آماده باش بسر ببرد.

کره جنوبی می گوید که کره شمالی ممکن است هر آن یک موشک قاره پیما پرتاب کند و یا از روی زیردریایی موشک پرتاب نماید و یا حتی دست به یک آزمایش اتمی دیگر بزند.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده است به رغم همه بحران ها در منطقه این کشور همچنان به دنبال حل مساله به شکل صلح آمیز و با استفاده از دیپلماسی و رهیافت های سیاسی است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بتازگی گفته است برای مقابله با کره شمالی فقط یک گزینه وجود دارد و خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد که مقصود وی احتمالا گزینه نظامی است.

با این وصف بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی تصریح می کند که این کشور به هیچوجه نمی خواهد جنگی در شبه جزیره کره درگیرد و مساله باید به شکل صلح آمیز حل و فصل شود.

کره جنوبی از آمریکا خواسته است برای هر اقدامی علیه کره شمالی رایزنی و هماهنگی های لازم را با این کشور انجام دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.