به گزارش ایسنا، قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سی و ششمین سالگرد تاسیس این سازمان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و خیرمقدم به حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور بیان کرد: امروز سی و ششمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور است، این سازمان حدود صد سال قدمت دارد و از سال ۱۳۰۸ این نهاد با نام‌های دیگر مانند تفتیش امور مملکتی، بازرسی نخست وزیری، بازرسی کل و بازرسی شاهنشاهی و ... عالیت می‌کرد.

وی افزود: از سال ۴۸ تا ۵۷ سازمان بازرسی با عنوان سازمان بازرسی شاهنشاهی فعالیت می کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس اصل 174 قانون اساسی سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر مستقیم رئیس قوه‌قضائیه آغاز به کار کرد. زمانی که اصلاحیه برای قانون اساسی تقدیم شد، سازمان بازرسی زیر نظر مستقیم رئیس قوه‌ قضائیه تشکیل شد.

قاضی سراج با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی، نظارت بر اجرای امور را بر عهده دارد، اظهار کرد: در این راستا برای سازمان بازرسی سه نوع وظیفه پیشگیری، ضدفساد و آمبودزمانی تعیین شد. سازمان بازرسی با توجه به نیروی کمی که دارد خوشبختانه بر اساس اذعان بسیاری، سازمانی پاک دست و موفق تلقی می شود. در کشور حدود ۲۱ هزار شعبه بانک داریم که حدود ۱۱ هزار بازرسی و حراست بانک در آنجا مستقر هستند. کل نیروی بازرسی حدود هزار بازرس در کل کشور است که هر نفر ۲۲ شعبه را علاوه بر رسیدگی بر امور دیگر باید بازرسی کنند و همچنین حدود یک میلیون محیط و موضوع بازرسی داریم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در طی سی و شش سال فعالیت این سازمان پس از انقلاب، من پنجمین نفری هستم که به عنوان رئیس سازمان بازررسی انجام وظیفه می کنم، اظهار کرد: آیت‌الله  محقق اولین رئیس سازمان و پس از ایشان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، حجت الاسلام و المسلمین نیازی و حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی ریاست سازمان را بر عهده داشتند و اکنون من انجام وظیفه می کنم. این ماه پنجاهمین ماه است که در خدمت همکاران هستم.

وی با اشاره به موارد سخت افزاری و نرم افزاری در سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۱۴ ساختمان بازرسی کل کشور ساخته شده و با تجهیزات کامل تکمیل و افتتاح شده است. ساختمان بازرسی کل اولین ساختمان است و ۷ ساختمان نیمه تمام دیگر نیز در حال ساخت است که امید است تا پایان سال کارهای آن تمام شود و نهایتا تا آخر سال آینده گمان می کنم ساختمان‌ها با تجهیزات کامل در اختیار همکاران قرار بگیرد. در خصوص روابط انسانی تخصصی شدن سازمان بازرسی و انتخاب نیروهای رسمی و ثابت از اقداماتی است که صورت گرفته، ۸۰۰ نفر از افرادی که خارج از سازمان فعالیت می کردند مرخص شدند و افراد متخصص جایگزین آنها شدند.

سراج خاطرنشان کرد: به موجب یک فراخوان ۱۶ هزار نفر از دانشگاه‌های معتبر با معدل ۱۷ به بالا تقاضای نیروی انسانی کردیم که سازمان سنجش از متقاضیان آزمون گرفت. ۲۰۰ نفر در حال جذب سازمان هستند که اکثر قریب به اتفاق آنها معدل ۱۷ به بالا دارند و با تخصص‌های مختلف به کارگیری می شوند. اگر آموزش های لازم را به آنها بدهیم سازمان آینده درخشانی را تجربه خواهد کرد. در این انتخاب سعی شده از افراد نخبه که اشراف کامل به اوضاع و احوال دارند استفاده شود.

وی با اشاره به آمبودزمان‌های انجام شده در این سازمان خاطرنشان کرد: با ۱۰ کشور در این زمینه تفاهمنامه امضا کردیم و سعی کردیم تمام تجربه‌های آنها را استفاده کنیم و یافته‌های آنها را به قسمت ترجمه سازمان بیاوریم و پس از تالیف آنها را به استان‌ها ارسال کنیم. اگر به همین روال پیش رویم می توانیم کل یافته‌های جهان را در اختیار بگیریم و هر جا فسادی اتفاق افتاد سازمان ما بتواند ناظر بر آن باشد و پیش از منجر شدن به پرونده کیفری از آن پیشگیری شود. در همه استان‌ها و هم در مرکز چالش‌ها و دام‌های مقابل افراد را احصا کردیم و آن را به شوراها ابلاغ نمودیم. اعضای سازمان نیز حضوری با شوراها و شهردارها صحبت کردند. اخیرا شورای شهر و شهردار تهران تمام یافته‌های ما را به صورت مصوبه ابلاغ کردند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: نمونه‌ای از این مصوبات این بود که برای مثال برخی قراردادها باید مجدد تنظیم شوند یا هولوگرام‌هایی که مشکل اساسی داشتند مورد بررسی قرار گیرند. اداره کلی داریم که شبانه‌روز از طریق شماره تلفن ۱۳۶ و ایمیل و فضای سایبری با مردم در ارتباط است و همه اطلاعات را می گیرند و اموری که جنبه کیفری دارد را به مراجع مربوط منعکس می کنیم و ظرف یک ماه پاسخ شاکی را ارسال می کنیم. اگر بخواهیم فرامین مقام معظم رهبری در خصوص تولید و اشتغال را عملی کنیم همه باید انسجام ملی داشته باشیم و به پای کار بیاییم. قطعا تمامی کشورهایی که با تحریم روبرو بودند مشکلاتی داشتند که ما با منسجم بودن می توانیم با افراد فرصت طلب برخورد کنیم و نگذاریم به بیت المال دست‌اندازی کنند.

قاضی سراج با بیان اینکه در حوزه خصوصی سازی متاسفانه از بدو خصوصی سازی در همه دولت‌ها آنطور که مدنظر مقام معظم رهبری و متن صریح قانون بود، به نتیجه نرسیدیم اظهار کرد: هپکو یک شرکت سودده بود و در آن انباشت سود داشتیم. اولین واگذاری در بورس در ازای هر سهام ۳۵۰ تومان بود ولی در زمان واگذاری دوم این سهام ۷۰ تومان یعنی یک پنجم سهام اولیه شد. ۴۵ تا ۵۰ نفر کارگر بیشتر نداشت. ده‌ها بدهی داشتند و در نهایت هپکو را با ۱۲۰۰ کارگر و حدود هزار میلیارد زیان انباشته به شخص دیگری واگذار کردند.

وی ادامه داد: در قانون داریم که به موجب خصوصی سازی در پنج سال یک مورد هم نباید تعدیل شود، اما متاسفانه تعدیل زیادی داشتیم که یکی از نمونه‌های آن شرکت فولاد خوزستان است. خصوصی سازی ما با این وضعیت روبرو است. برای نمونه تعداد زیادی پمپ بنزین در استان ها واگذار شدند که بیشتر از هزینه تولید از دولت هزینه بازسازی گرفتند و آن را زیر قیمت فروختند. با این روند هزینه‌های زیادی برای دولت ایجاد می شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور به شرکت‌های دولتی اختصاص دارد، گفت: ۸ هزار میلیارد از این میزان بودجه دانشگاه ها و هیات  امناست. بسیاری از فسادهایی که اتفاق می افتد در این ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است. برای نمونه دیروز گزارشی از یکی از دانشگاه‌های یک شهر کوچک به ما رسید که در آن یک کارپرداز ۲۰۰ میلیون تومان و دیگری ۵۰۰ میلیون تومان از یک دانشگاه کوچک اختلاس کرده‌اند.

وی گفت: در رابطه با رانت قانونی نداریم. باید کمک کنید در این زمینه قانون وضع شود و از شما انتظار داریم در وضع قانون کمک کنید. موضوع دیگر انحصارگری است که شورای رقابت هم در این خصوص تلاش هایی کرده است، اما در زمینه ضدرقابتی موفق نبوده است. همچنین در موضوع  عدم شفافیت با وجود اینکه قانون دولت الکترونیک وجود دارد، اما متاسفانه شفافیت نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.