به گزارش ایرنا، آخرین روز کاری هفته، با معاملاتی کم حجم و کم رمق همراه بود، به نظر می رسد که فعالان بازار سرمایه در انتظار اخبار جدید برای تعیین مسیر حرکت خود در بازار سرمایه هستند.

در صورت انتشار اخبار بین المللی و اقتصادی ناخوشایند احتمالا در آغاز هفته آینده، بازار سهام، شاهد هیجان منفی خواهد بود که البته گذرا و مقطعی است اما در غیر این صورت، فضای مثبت دوباره به بازار سرمایه بازمی گردد.

در معاملات امروز 792 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش معاملات بورس به یک هزار و 418 میلیارد ریال در 42 هزار و 232 نوبت خرید و فروش شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، سه واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 11 واحد رشد کرده است.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، هشت واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 24 واحد افزایش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 18 واحد رشد کرد، اما شاخص بازار دوم بورس 37 واحد کاهش یافت.

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه 110 میلیون سهم به ارزش 210 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه خودرو به ارزش 151 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 97 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم، گروه رایانه با معاملاتی به ارزش 75 میلیارد ریال جای گرفت. گروه اطلاعات و رایانه با معاملاتی به ارزش 56 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای شفن (پتروشیمی فناوران)، شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت تهران)، شپدیس (پتروشیمی پردیس) در معاملات امروز با رشد خود بیشترین تاثیرمثبت را بر شاخص بر جای گذاشتند، امانمادهای «های وب» (داده گستر عصر نوین)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

**رشد چهار واحدی فرابورس

مبالات هفته سوم مهرماه در فرابورس ایران با سبزپوشی آیفکس (شاخص فرابورس) و دست به دست شدن بیش از 238 میلیون ورقه بهادار در افزون بر 32 هزار نوبت معاملاتی به پایان رسید.

در آخرین روز کاری هفته منتهی به 21 مهرماه، شاهد رشد چهار پله ‌ای آیفکس و افزایش حجم مبادلات فرابورس نسبت به روز گذشته بودیم.

در تابلو اوراق با درآمد ثابت نماد «سخاب 4» در ادامه روند روزهای گذشته خود همچنان پیشتاز است و امروز نیز با بیشترین استقبال از سوی معامله‌گران مواجه شد؛ به گونه‌ای که حجم و ارزش مبادلات انجام ‌شده در این نماد به ترتیب بر 140 میلیون سهم و 135 میلیارد ریال بالغ شد.

نتیجه داد و ستدهای تابلو اوراق با درآمد ثابت، مبادله نزدیک به 658 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 654 میلیارد ریال بود.

خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز در روز پایانی معاملاتی این هفته، 35 هزار و 546 ورقه تسه را به ارزش بالغ بر 27 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.