به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که روابط دیپلماتیک آمریکا و ترکیه بر سر تصمیم واشنگتن برای متوقف کردن خدمات صدور ویزا برای اتباع ترکیه، به شدت متشنج شده است، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: روابط نظامی با ترکیه به خاطر تنش های دیپلماتیک دو کشور آسیبی ندیده و من به همکاری نزدیک با مقام های نظامی ترکیه ادامه خواهم داد.

وی در ادامه تصریح کرد: ترکیه یک متحد و همپیمان ناتو به شمار می رود و ما سخت تلاش خواهیم کرد تا با آنکارا علیه دشمن مشترک مان متحد باقی بمانیم و الان نیز در حال همکاری مشترک خوبی هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تنش های دیپلماتیک می تواند تاثیری بر عملیات های آینده داشته باشد، گفت: نمی خواهم در این باره گمانه زنی کنم ولی تنش های دیپلماتیک قبلی نیز تاثیری بر روابط نظامی دو کشور نداشته است.

همچنین رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفتگو کرده و نگرانی عمیق خود را نسبت به بازداشت کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول اعلام کرده است.

این مطلب را وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد و افزود: تیلرسون از دولت ترکیه خواسته است تا شواهد مربوط به اتهامات مطرح شده علیه این کارمند کنسولگری را ارائه کند.

آمریکا صدور ویزا برای شهروندان ترکیه را در اعتراض به بازداشت یک کارمند کنسولگری خود در استانبول متوقف کرده است. ترکیه نیز اعلام کرده است که تدابیر مشابهی را علیه شهروندان آمریکایی اتخاذ می کند.

کارمند کنسولگری آمریکا به اتهام ارتباط با فتح الله گولن بازداشت شده است. دولت ترکیه بارها گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام سال گذشته متهم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.