به گزارش ایلنا، وزارت امور خارجه بلغارستان اعلام کرده که هریستو استویچکوف از سمت کنسول افتخاری بلغارستان در بارسلونا برکنار خواهد شد. دلیل این کار رفتارهای اخیر این ستاره سابق بارسلونا بوده است. در این بیانیه آمده است که مقامات بلغاری، روند پس گرفتن عنوان دیپلماتیک او را آغاز کرده‌اند. او بیش از شش سال بود که کنسول افتخاری بلغارستان در بارسلونا بود. انتظار می‌رود شورای وزیران هم به‌زودی از این تصمیم حمایت کند.

استویچکوف هفته گذشته به سورایا سائنس ده‌سانتاماریا، معاون رییس دولت اسپانیا گفته بود «فرانکو» و به نظر می‌رسد که این مساله باعث خشم مقامات بلغارستان شده است. ماجرا بر سر انتقاد شدید استویچکوف از برخورد پلیس با مردم در جریان همه‌پرسی کاتالونیا است. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: «پادشاهی اسپانیا شریک استراتژیک و دوست بلغارستان است. ما روابط دوجانبه عالی در تمامی سطوح و همکاری بالایی در همه زمینه‌های مورد علاقه دو طرف داریم.»

استویچکوف به سائنس گفته بود: «لطفا همین حالا استعفا بده. نمی‌توانی پلیس را بفرستی که مردم بی‌گناه را بزند. دولت اسپانیا، شما مایه شرمساری تمام‌عیار هستید و به همین دلیل است که باید به جایی بروید که لیاقتتان است، یعنی از بقیه دنیا جدا شوید.» او بعدتر عذرخواهی نصفه و نیمه‌ای کرد.

استویچکوف در تابستان ۲۰۱۱ بود که به‌عنوان کنسول افتخاری بلغارستان در مناطق خودمختار کاتالونیا و آراگون منصوب شد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده: «فعالیت‌های استویچکوف در سال‌های اخیر به‌عنوان کنسول افتخاری تحت‌الشعاع این قرار گرفته که او در حال حاضر بیشتر در آمریکا سکونت دارد. باید در نظر داشت که او با توجه به حرف‌هایی که خطاب به مقامات اسپانیا زده کار دشواری در انجام وظایف کنسول افتخاری خواهد داشت.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.