به نوشته آرمان،  در این مقاله با خصوصیات افراد منفی گرا بیشتر آشنا می‌شوید.

 

فقدان اعتماد به نفس، افکار تیره‌وتار، بی‌اعتمادی و اضطراب. اینها خصوصیات افراد منفی گرا هستند و چنین افرادی دور و بر ما وجود دارند. در این مقاله با خصوصیات افراد منفی گرا بیشتر آشنا می‌شوید.

 

همیشه نگران هستند:

 

این ویژگی‌ها بیانگر نیاز بسیار شدید افراد منفی گرا به محافظت شدن و آگاه بودن است. افراد منفی گرا برای مبارزه با نگرانی‌شان، باید خودآگاهی را تمرین کنند و در زمان حال زندگی کنند.«هر آنچه قرار است رخ بدهد، رخ می‌دهد، خواه ما نگران باشیم یا نباشیم.»

 

برای شما تعیین تکلیف می‌کنند:

 

وقتی به افرادی برخوردید که برایتان تعیین تکلیف کردند و به شما گفتند با زندگی خود چه‌کار کنید یا چه‌کار نکنید، فلان خانه‌ را بخرید یا بهتر است شغل خود را عوض کنید، مطمئن باشید سروکارتان با آدم‌های منفی‌گرا افتاده است. آنها خودشان هم متوجه این نیستند، اما این حرف‌ها نشان می‌دهد که هنوز مشکلات زندگی خود را حل نکرده‌اند و حالا مقابل شما ایستاده‌اند و با تعیین تکلیف برای شما، می‌خواهند از مشکلات‌شان فرار کنند!

 

همیشه در وضعیت پیش‌فرض زندگی می‌کنند:

 

اینکه بعضی آدم‌ها این‌قدر منفی‌گرا می‌شوند، دلایل عصب‌شناختی دارد. به عبارت دیگر، بخشی از مغز آنها که «آمیگدال» نام دارد و به‌عنوان هشداردهنده عمل می‌کند، مدام به‌دنبال خطر، اخبار بد و ترس می‌گردد. دانشمندان بر این باور هستند که این وضعیتِ پیش‌فرضِ مغز این دسته از آدم‌هاست، به لحاظ تکاملی قابل درک است و تمام مکانیسم «جنگ یا گریز» را تشکیل می‌دهد. مغز در این مکانیسم برای کنار آمدن با تمام اخبار بدی که در حافظه ذخیره شده‌اند، از نورون‌های خود استفاده می‌کند.از سوی دیگر، افراد مثبت‌گرا این توانایی را دارند که با مشکلات مواجه شوند، ارزیابی‌شان کنند و با آنها مقابله کنند.

 

بدبین هستند:

 

افراد منفی گرا به‌ندرت در انتظار نتایج خوب هستند و همیشه تصور می‌کنند همه چیز قرار است به بدترین شکل به پایان برسد.

 

همیشه اخبار بد را پیگیری می‌کنند:

 

افراد منفی گرا مدام نزد شما می‌آیند و عباراتی از این دست را بر زبان می‌آورند: «شنیدی چه فاجعه‌ای شده؟ تو اخبار دیدم …»، بعد هم اخبار بد را با تمام جزئیات برایتان بازگو خواهند کرد. قسمت دردناک قضیه این است که مواجهه با اخبار بد بسیار بیش از آنچه در گذشته تصور می‌شد بر روحیه‌ افراد تأثیر می‌گذارد. مواجهه‌ بیش‌ازحد با اخبار و حوادث تأسف‌بار، عینک منفی‌نگری را بر چشمان فرد می‌گذارد.به همین خاطر بهتر است از روی کاناپه‌ روبه‌روی تلویزیون بلند شوید، گوشی تلفن همراه خود را بر زمین بگذارید و تماشای اخبار تلویزیون یا چرخ زدن در کانال‌های تلگرام را محدود کنید. سخت است، نه؟ شاید، اما مثبت‌‌گرا ماندن خیلی مهم‌تر است.

 

خیلی حساس هستند:

 

این دسته از افراد معمولا در برابر انتقاد حساس هستند و حتی اگر از آنها تعریف هم بکنید، بد برداشت می‌کنند. اگر عباراتی را بر زبان بیاورید که اصلا از آنها منظور بدی نداشته‌اید، به این دسته از افراد برمی‌خورد و آن عبارات را بی‌ادبانه تفسیر می‌کنند.

 

از همه ناراحت هستند:

 

این دسته از افراد، مدام غر می‌زنند. معمولا از آب‌وهوای بد، رئیس بداخلاق، بخت و اقبالِ نداشته خود شاکی هستند. آنها به‌ندرت به سایر عوامل هم نگاه می‌کنند تا مثلا فقدان انرژی، خلاقیت و کم‌همتی خود را مقصر بدانند.

 

هرگز از منطقه‌ امن خود بیرون نمی‌آیند:

 

یکی از خصوصیات افراد منفی گرا این است که بیرون آمدن از محیط آشنا برایشان کابوس است. آنها نمی‌توانند با شکست، ترس، ناراحتی و چالش‌ها روبه‌رو شوند. از این رو هرگز قادر نخواهند بود تجارب جدید کسب کنند و سرنوشت ابدی‌شان این است که در منطقه امن کسالت‌بار خود باقی بمانند.

 

در زندگی موفق نبوده‌اند:

 

این فقدان موفقیت ممکن است معلول عوامل گوناگونی باشد، اما منفی‌گرایی علت اصلی آن است. افراد منفی گرا معمولا خیال می‌کنند چندان باهوش نیستند، در ورزش استعداد ندارند و در کل به‌اندازه‌ کافی خوب نیستند. اما آنچه موفقیت آنها را به‌صورت جدی تهدید می‌کند، این است که هوش هیجانی آنها توسط رفتار انتقادی‌شان لطمه دیده است. علاوه‌بر‌این، معمولا درمورد آدم‌های بدقلقی که با آنها مواجه شده‌اند، کسانی که هرگز با آنها همکاری نمی‌کردند و افرادی که کنار آمدن با آنها سخت بوده است، با شما صحبت‌ می‌کنند.

 

هرگز درمورد آینده هیجان‌زده نمی‌شوند:

 

آیا تا‌به‌حال دقت کرده‌اید که افراد منفی گرا هرگز نمی‌توانند راجع به پروژه‌ها و برنامه‌های آینده، دیدگاه مثبتی داشته باشند؟ در واقع آنها اصلا برنامه‌ای برای آینده ندارند چرا که آن‌قدر در بدبختی‌هایشان غرق شده‌اند که آینده‌ای را متصور نیستند. یک فرد مثبت‌اندیش، برای آینده‌ خود برنامه و نقشه دارد. فرد مثبت‌گرا در بزرگراه خلوت و زیبایی به پیش می‌رود و فرد منفی‌گرا در تونل تاریکی گیر کرده است.

 

اخبار خوب را هم بد تفسیر می‌کنند:

 

اگر شغل رؤیایی‌تان را به‌دست آورده‌اید، نامزد کرده‌اید و خانه جدیدی خریده‌اید، هیجان‌زده‌اید و می‌خواهید این خبرها را برای فرد منفی‌گرایی بازگو کنید، لطفا دست نگه دارید! چرا؟ برای اینکه او حتما راهی پیدا خواهد کرد تا این خبر‌های خوب را منفی جلوه بدهد، محتاطانه درباره‌ خطرات راه به شما هشدار بدهد و بگوید که قبل از اقدام حتما خوب فکر کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.