به گزارش تسنیم به نقل از «روسیاالیوم»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور طی چند روز اخیر با مقام‌های ارشد در بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه درباره ایران، رایزنی کرده است.

«هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «می‌توان گفت که تماس‌هایی برای شنیدن، رایزنی و مذاکرات کلی درباره طرحی، که رئیس‌جمهور (آمریکا) جمعه (امروز) آن را اعلام خواهد کرد، صورت گرفته است».

این سخنگو افزود، تیلرسون با همتایان فرانسوی و روسی و «یانگ جی شی» دیپلمات ارشد و مشاور دولتی چین، روز پنجشنبه گفت‌وگو کرده است و او همچنین با «بوریس جانسون» طی چند روز گذشته درباره توافق هسته‌ای با ایران (برجام) گفت‌وگو کرد.

پیشتر «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه راهبرد تازه دولت ایالات متحده در قبال ایران را اعلام می‌کند.

روز گذشته، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که دولت آمریکا به کنگره اعلام کرده است که دونالد ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

در صورتی که ترامپ پایبندی ایران را تأیید نکند، کنگره آمریکا می‌تواند ظرف ۶۰ روز قانونی را برای بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصویب کند؛ اقدامی که می‌تواند «عدول آمریکا از برجام» تلقی شود و راه را برای خروج این کشور از این توافق‌نامه هموار می‌کند و احتمالاً زمینه را برای فروپاشی آن فراهم می‌کند.

این در حالی است تصمیم احتمالی دونالد ترامپ در عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای باعث نگرانی مقام‌های اروپایی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.