به گزارش تسنیم، جزییات آمارهای تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال نشان می‌دهد، چینیها همچنان با صادرات ۵.۷ میلیارد دلار کالا در صدر کشورهای صادرکننده به ایران قرار دارند. وزن کالاهای صادر شده به ایران از چین ۲.۲ میلیون تن بوده که به لحاظ وزنی در مقایسه با شش ماهه نخست سال قبل رشد ۰.۷ درصدی را نشان میدهد.

این درحالی است که صادرات کالا از چین به ایران در مدت مذکور بیش از ۱۶ درصد رشد داشته است. ارزش دلاری صادرات کالا از چین به کشورمان در نیمه نخست سال ۹۵ حدود ۴.۹ میلیارد دلار بوده است.

 

رشد ۳۰۰ میلیون دلاری واردات از ترکیه

بر اساس جداول مربوط به کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران، امارات، ترکیه، کره و هند در رده های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. نکته جال توجه آنکه در این مدت واردات کالا از کشور کره با افت 4.6 درصدی رو به رو شده اما واردات کالا از کشور همسایه ترکیه به لحاظ وزنی با رشد 30 درصدی و به لحاظ ارزشی با افزایش 25 درصدی (300 میلیون دلاری)همراه شده است.گفتنی است واردات از ترکیه در حالی به لحاظ وزنی ۳۰ درصد رشد داشته که از ۸۳۰ هزار تن به بیش از ۱ میلیون تن افزایش یافته است.

 

افت عجیب واردات کالای روسی

بیشترین افت کالای وارداتی در مدت مذکور در مقایسه با 6 ماهه نخست سال 95 به کشور روسیه  بازمی‌گردد که صادرات کشور مورد اشاره به لحاظ ارزشی با کاهش 57درصدی (440 میلیون دلاری) همراه شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.