به گزارش خبرآنلاین، فاطمه حسینی نماینده تهران در نشست سه شنبه 16 مهرکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از وزیر دادگستری درباره علت تشکیل نشدن پلیس اطفال سوالی را مطرح کرد، در قانون ایین دادرسی کیفری تشکیل پلیس اطفال مصوب شده اما تاکنون اجرایی نشده است؛ وزیر درپاسخ به این سوال تاکید کرد قوه قضاییه باید درخصوص پلیس اطفال لایحه تنظیم کند که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

در ادامه خبرآنلاین گفت‌و گویی با فاطمه حسینی نماینده تهران را ترتیب داده است، که در ادامه می‌خوانید:

در کمیسیون تذکری داشتید به وزیر دادگستری درباره بحث پلیس اطفال ریشه این تذکر شما چه بود؟

در واقع سوال بود نه تذکر، که از وزیر دادگستری درباره اجرای شدن پلیس اطفال به همراه خانم زرآبادی طرح شده بود؛ با توجه به ماده 31 آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 به منظور حسن اجرای وظایف درباره اطفال و نوجوانان مکلف کرده که پلیس اطفال و نوجوانان تشکیل شود و لایحه آن توسط قوه قضاییه تهیه و تنظیم شود، چرا با گذشت بیش از 4سال از تصویب این قانون و 2 سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است.

با این وجود شاهد هستیم که همچنان در روند دادرسی کیفری درخصوص اطفال و نوجوانان اقدام موثری صورت نگرفته است، یکی از این موارد تشکیل پلیس اطفال بود، که دلائل توجیهی قانونگذار برای تصویب این موضوع حساسیت و آسیب پذیری اجتماعی و روانی کودکان و نوجوانان است، در واقع این قانون تلاش می‌کند، آنها را از عواقب زیان‌بار مداخله نظام کیفری تا حدی مصون نگه دارد.

این قانون با معرفی ساختار جدید تلاش دارد تا تغییرات قابل توجهی را درباره کودکان و نوجوانان در روند رسیدگی دادگاها ایجاد کند، منتها طی گزارشی که بدست ما آمده هنوز لایحه مربوطه تنظیم نشده است، با توجه به اینکه اجرایی شدن قانون پلیس اطفال منوط شده است به تنظیم لایحه قوه قضاییه همین امر موجب شده است تا فرآیند تشکیل پلیس اطفال طولانی شود.

اجرای این قانون پیشگیری از جرائم بلند مدت آینده و منافعی برای جامعه و خود کودک و نوجوان معارض قانون دارد. اقدامات پلیس و تمام فرایند دادرسی باید طبق قانون همانطور که پیش بینی شده باید مخصوص اطفال باشد، پلیسی که در واقع با روحیات و احساسات این گروه سنی آشنایی و شناختی خوبی داشته باشد، اهمییت پلیس اطفال از آنجاست که اولین برخورد از این فرایند نظام کیفری با کودک و نوجوان را دارد، اگر این برخورد توهین آمیز،تحقیر کننده و همراه با خشونت باشد، آسیب روحی و روانی که برکودک برجای می‌گذارد در آینده هم برای کودک و هم برای جامعه آثار مخرب دارد، در همین رابطه تجارب نشان داده که نظر قانونگذار هم این بوده است، که پلیس مجزایی با ویژگی‌های خاص برای گروه سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود تا برخورد اولیه که با اینها صورت می‌گیرد برخورد مناسب با گروه سنی این کودکان باشد.

به نظر شما، با تصویب لایحه پلیس اطفال آیا بهبودی در مسایل قضایی اطفال رخ می‌دهد؟

در واقع ما پیگیر بهبود مسیر رسیدگی قضایی و کیفری کودکان و نوجوانان هستیم، ضمن اینکه در همین جلسه هم در کمیسیون قضایی شرکت کردیم و وزیر دادگستری برای پاسخ‌گویی حاضر شدند، بنده باز تاکید کردم و از کمیسیون قضایی هم درخواست کردیم تا در تصویب لایحه حقوق کودک و نوجوان تسریع بعمل آورد، در همان لایحه تکالیفی برعهده پلیس اطفال می‌گذارد اما تشکیل آن مربوط است به قانون آیین دادرسی کیفری که هنوز لایحه مزبور تهیه نشده است، قطعا باعث می‌شود خیلی مواد همان قانون هم لنگ بماند، این یکی از نهادهایی است که تاسیس آن در قانون آیین دادرسی کیفری دیده شده است؛ در همان قانون ما شاهد هستیم که علاوه بر این‌ نهاد، دادگاه و دادسرا اختصاصی برای اطفال هم در کنار پلیس اطفال باید تشکیل شود تا الزامی باشد برای ارجاع پرونده‌ها به این داسراها تا کودک و نوجوان از ابتدا تا انتها رسیدگی قضایی در کمال آرامش و نسبت به سن کودک و نوجوان به پرونده او رسیدکی شود، در حال حاضر این امر هم در حال بررسی است.

چرا با گذشت ۲ سال هنوز اقدامی انجام نشده است؟

سوال ما هم دقیقا همین بود، که وزیر دادگستری اعلام کرد، در حال حاضر این لایحه در مرحله نهایی هست، ما هم از وزیر خواستیم تا 2 ماه آینده پیگیری مصمم کند تا این لایحه به مجلس ارایه شود.

تکلیف قانون برای سوی قوه قضاییه است ولی اگر پیگیری و نظارت موثرتری در راستای اجرایی شدن قوانین صورت بگیرد، می‌شود ابراز امیدواری کرد نسبت به اجرایی شدن قوانین.

هدف اصلی از تشکیل پلیس اطفال چیست؟

بطور مشخص موردی که قانون برای آن پیش بینی کرده است، حسن اجرای وظایف در حوزه اطفال و نوجوان در قانون آیین دادرسی کیفری است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.