به گزارش ایرنا کارشناسان انجمن کنترل سلاح آمریکا روز جمعه در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر خودداری از تایید پایبندی ایران به برجام، این اقدام و تصمیم ترامپ را خطرناک و غیر مسئولانه توصیف کردند و نوشتند هرگونه اقدام کاخ سفید یا کنگره آمریکا علیه این توافقنامه موفق جهانی، آمریکا را در مسیر نقض و به خطر انداختن آن قرار می دهد.

دریل کیمبال مدیر اجرایی این انجمن از کنگره آمریکا خواسته است تا از هر گونه اقدامی در جهت مذاکره دوباره درباره این توافقنامه اجتناب کند و تاکید کرده است هر قدمی در جهت دیکته کردن موضوع تمدید موعد محدودیت ها در این توافقنامه یا الحاق الزامات تازه از طریق کنگره آمریکا، سبب شکاف عمده ای میان آمریکا و متحدان شده و می تواند ایران را به سمت فعالیت های هسته ای منع شده در این توافقنامه سوق دهد.

وی افزوده است طرح ترامپ برای افزودن به الزامات این توافقنامه با استفاده از تهدید تحریم های تازه، خیال باطلی است که همه تلاش هایی را که برای مسدود کردن راه ایران برای رسیدن به سلاح هسته ای صورت گرفته است، به مخاطره خواهد انداخت.

کلسی دونپورت یکی از کارشناسان این انجمن هم اضافه کرده است رویکرد مبتنی بر فشار ترامپ بر ایران صرفا به از میان رفتن رغبت ایران به پایبندی و احترام به این توافقنامه و همچنین انزوای آمریکا در میان طرفین مذاکره کننده دراین توافقنامه منجر خواهد شد.

کارشناسان مذکور اظهار کرده اند در صورتی که دولت ترامپ حقیقتا نگران آینده برنامه های هسته ای ایران است واشنگتن باید به تعهداتی که طبق این توافقنامه دارد، احترام بگذارد و با قدرت تمام از آن حمایت کنند.

آن ها تاکید کرده اند: آمریکا در مشارکت و همکاری با جهان به روند تلاش های عدم گسترش سلاح هسته ای در جهان کمک کند. اقدامات بی پروای ترامپ فراتراز تهدید توافقنامه هسته ای با ایران می رود و خطر شدت گرفتن رقابت های هسته ای در منطقه و جهان را موجب خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.