به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شبکه تلویزیونی الحدث در گفتگو با ویچسلاو ماتازوف دیپلمات سابق و کارشناس روس به بررسی سخنان دونالد ترامپ در مورد توافقنامه هسته ای ایران پرداخت.

ماتازوف در توضیح موضع گیری روسیه در مورد سخنان ترامپ گفت: واکنش روسیه به این سخنان با آرامش همراه خواهد بود، چرا که این توافقنامه یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست بلکه یک سند شش جانبه است که بر سر آن با ایران گفتگو کرده اند و به یک توافق رسیده اند.

اگر امریکا تصمیم گرفته حمایت خود از این توافقنامه را به حالت تعلیق درآورد این یک تصمیم داخلی است و باعث تعجب نیست. آمریکا تصمیم نگرفته از این توافقنامه خارج شود بلکه تهدید کرده است که خارج خواهد شد. ممکن است اسرائیل از شنیدن سخنان ترامپ خوشحال شود و این اولین بار نیست که اسرائیل از این اقدامات خوشحال می شود، آمریکا از یونسکو هم خارج شد و اسرائیل استقبال کرد. واضح است که این گونه اقدامات ترامپ برای راضی نگه داشتن نتانیاهو ایراد شده است تا موضع ترامپ را در سیاست داخلی مستحکم کند.

ماتازوف در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه هیچ نقشی در تحریم های احتمالی بر ایران خواهد داشت؟ گفت: آمریکا می خواهد چه تحریم های جدیدی بر ایران اعمال کند؟ تمام تحریم ها پیش از این اعمال شده است، آیا می خواهد سپاه پاسداران را تحریم کند؟ من گمان نمی کنم فرماندهان سپاه حسابی در بانک های آمریکایی یا انگلیسی داشته باشند. من یادآوری می کنم که روابط ایران و روسیه توسعه خواهد یافت و در پایان این ماه پوتین برای سفر به ایران برنامه ریزی می کند و من گمان می کنم اگر آمریکا می خواهد موجی برای جنگ افروزی علیه ایران به راه بیاندازد، روسیه در جهت کاملا برعکس اقدام خواهد کرد.

روسیه در جهت آرام کردن اوضاع پیش خواهد رفت تا مواضع کشورهای اروپایی و خلیج را به ایران نزدیک سازد و مسأله را حل کند. همچنین روسیه ایران را به داشتن بمب هسته ای تشویق نمی کند چرا که این امر پیش از امریکا به نفع روسیه نیست.

ماتازوف در پاسخ به این پرسش که مسکو در جهت بازداشتن ترامپ از اقدامات علیه ایران چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ گفت: مسکو نقشی اساسی در خصوص امضای این توافقنامه ایفا کرد و تمام طرف های شرکت کننده در این توافقنامه به این نقش اعتراف کرده اند. بنابر این اگر آمریکا بخواهد عضویت در این توافقنامه را معلق سازد یا از ان خارج شود یا راه سومی در پیش گیرد این مسأله به تصمیم مقامات آمریکایی مربوط است، تحریم های امریکا همچنان برقرار هستند.

سیاست و نقش مسکو در راستای برقراری امنیت و ثبات منطقه و حاشیه خلیج (فارس)خواهد بود، بر این اساس روسیه تلاش های خود را اولا با ایران ادامه خواهد داد تا هیچ گونه تهدیدی را برای کشورهای همسایه اش ایجاد نکند و آشکار است که روسیه نیز یکی از این کشورهاست. واضح است در نهایت موضع کشورهای همسایه ایران در این زمینه بسیار با اهمیت تر از موضع آمریکا است، اگر آمریکا آتش جنگ را در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) شعله ور سازد ما نظاره گر نخواهیم بود.

حمایت مالی و نظامی آمریکا را در حمایت از داعش و جبهه النصره مشاهده کنید، به نظر روسیه نقش آمریکا در منطقه مشکوک است. من مطئنم سخنان اخیر ترامپ در روسیه به صورت قاطعانه رد خواهد شد. سفر آخر ماه پوتین به ایران و سفر پادشاه عربستان به روسیه از اهمیت روابط با کشورهای منطقه برای مسکو حکایت دارد. اگر اسرائیل سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی می داند روسیه سپاه را یک مؤسسه نظامی ایرانی می داند و اگر روسیه با ایران ارتباط دارد باید این مسأله را بپذیرد.

تحریم های آمریکا علیه سپاه پاسداران مدت هاست که اعمال شده است، ترامپ تحت فشار نتانیاهو و اسرائیل قصد دارد جنگ را علیه ایران راه اندازد و این به نظر روسیه باعث بی ثباتی منطقه خواهد شد و بر امنیت ملی روسیه و کشورهای خلیجی و ترکیه تأثیر منفی می گذارد. من معتقدم سخنان ترامپ با منافع ملی کل منطقه خاورمیانه به جز منافع اسرائیل در تضاد است. روسیه با فرو بردن منطقه در یک باتلاق جدید مخالف است و موضع واضحی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.