به گزارش  ایرنا و بر اساس جدول گزیده های آماری بانک مرکزی که امروز (شنبه) منتشر شد، بدهی موسسات و شرکت های دولتی در پایان مرداد ماه امسال به ۲۴۷.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مرداد ماه پارسال ۱۲ درصد و از ابتدای امسال ۱۸.۱ درصد کاهش یافته است.
بدهی دولت به بانک مرکزی نیز در پایان مرداد ماه به رقم 373.1 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به مرداد پارسال 7.2 درصد و از ابتدای امسال 36.3 درصد افزایش داشته است.
در مجموع میزان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۶۲۰.۷ هزار میلیارد ریال در پایان مرداد ماه برآورد می شود که هرچند نسبت به مرداد پارسال ۱.۴ درصد کاهش دارد اما از ابتدای امسال ۷.۷ درصد رشد را ثبت کرده است.

** روند نزولی بدهی شرکت های دولتی به نظام بانکی 
همچنین بر پایه این آمارها، بدهی بخش دولتی به نظام بانکی در پایان مرداد ماه امسال به 2336.8 هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مرداد پارسال 16.7 درصد و از ابتدای امسال 6.3 درصد افزایش دارد.
از این رقم، سهم بدهی دولت که شامل عرضه و فروش اوراق مشارکت در نظام بانکی نیز می شود، ۲۰۴۷.۸ هزار میلیارد ریال است که در یک دوره یک ساله (از مرداد ۹۵ تا مرداد ۹۶) ۲۱.۷ درصد و از ابتدای امسال ۱۰.۲ درصد افزایش دارد.
سهم بدهی موسسات و شرکت های دولتی از بدهی بخش دولتی به نظام بانکی نیز در پایان مرداد ماه امسال 289 هزار میلیارد ریال اعلام شد که نسبت به مرداد پارسال 9.8 درصد و از ابتدای امسال 14.9 درصد کاهش داشته است.

** ثبت نقدینگی 13662 هزار میلیارد ریالی 
در پایان مرداد ماه امسال، حجم نقدینگی کشور به ۱۳۶۶۲.۶ هزار میلیارد ریال رسید که در یک سال گذشته ۲۴.۳ درصد و از ابتدای امسال ۹ درصد رشد داشته است.
نگاهی به اجزای تشکیل دهنده نقدینگی بیانگر آن است که پول با 1657.8 هزار میلیارد ریال کمترین و شبه پول با 12004.8 هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را در ایجاد این نقدینگی داشته اند.
بر این اساس شبه پول در یکسال منتهی به پایان مرداد امسال ۲۶.۱ درصد و از ابتدای امسال ۱۰.۱ درصد رشد داشته است اما روند رشد پول از رشد ۱۲.۴ درصدی آن در یکسال منتهی به پایان مرداد و رشد ۱.۷ درصدی آن از ابتدای سال حکایت دارد. 

** دارایی های بانک مرکزی
در پایان مرداد ماه امسال میزان دارایی های خارجی بانک مرکزی به 3510.8 هزار میلیارد ریال رسید که در یکسال منتهی به پایان مرداد امسال 3.1 درصد و از ابتدای امسال 3.4 درصد رشد دارد.
همچنین میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نیز ۷۳.۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده که از مرداد پارسال تا مرداد ۹۶ برابر ۲۴.۴ درصد و از ابتدای امسال ۴۶.۷ درصد رشد داشته است.
بانک مرکزی میزان بدهی بانک ها به خود را در پایان مرداد ماه 1103.9 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که از مرداد پارسال 20.2 درصد و از ابتدای امسال 10.7 درصد رشد نشان می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.