به گزارش ایرنا، واحد تولید آهن اسفنجی فولاد میانه به عنوان یکی از طرح های توسعه این مجتمع با ظرفیت تولیدی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال اجرا شده است. 

این طرح توسعه شامل سه بخش احیا، ذوب و نورد است که بخش احیای مستقیم در قالب پروژه کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه، از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار شد و موسسه عاشورای گروه تخصصی کربلا به صورت &#۳۹;مهندسی، تأمین کالا و ساخت&#۳۹; (EPC) این پروژه را اجرا کرد. 

در طول احداث این واحد برای حدود ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۸۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی شد و با بهره برداری از آن برای ۵۰۰نفر به طور مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌ پایدار ایجاد می شود.

میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت این کارخانه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است و در ساخت آن ۳۰۰ شرکت داخلی مشارکت داشتند.

** هدف گذاری برای تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در کشور

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت روز شنبه در مراسم افتتاح این واحد تولیدی گفت: رسیدن به هدف بزرگ ۵۵ میلیون تنی در فولاد مساله ای عملیاتی و ممکن است که باید پیگیر دستیابی به این هدف بزرگ باشیم.

مهدی کرباسیان اظهار کرد: فولاد یکی از شاخصه های توسعه در کشور محسوب می شود و ما حوزه فولاد را به صورت روزانه در دست پیگیری و اقدام برای رسیدن به اهداف متعالی نظام قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه کارخانه تولید آهن اسفنجی دومین پروژه اجرایی از بین هشت پروژه عظیم کشوری است، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال بتوان ۶ طرح دیگر را نیز به بهره برداری رساند.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه آهن اسفنجی در کشور با تکنولوژی میگرس اجرا می شد،افزود: در حال حاضر برای اولین بار در سطح کشور شاهد تولید این آهن از طریق تکنولوژی پرد در شهرستان میانه هستیم.

کرباسیان عملیات اکتشافی در سطح سه هزار کیلومتر مربعی و اکتشاف معادنی از قبیل طلا، آهن ، مس و غیره را سبب توسعه صنعت و معدن و رسیدن به اهداف فولاد در شهرستان ذکر کرد.

** اجرای ۷۰ درصد آزاد راه ها با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با روحیه بسیجی و روحیه اشتغالزایی در حوزه های مختلف به ارائه خدمت می پردازد، گفت: در حوزه زیرساخت های ریلی و جاده ای احداث ۷۰ درصد آزاد راه ها با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه و ۳۰ درصدی دولت انجام شده است.

سردار عبادالله عبداللهی اظهار کرد: در حوزه نفت و گاز در سال گذشته بر اساس تدبیرهای انجام شده ۶۰ پروژه مورد هدف بود که با همکاری دولت و همت جهادی قرارگاه همه این پروژه ها به ثمر رسید که کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه نیز یکی از این پروژه ها است.

وی با اشاره به اینکه ما ایرانیان با شعار ما می توانیم به دستاوردهای بزرگی در کشور دست یافته ایم، افزود: خداوند نعمت های بسیاری به کشور ما عطا کرده و با توجه به تحریم ها اگر وابستگی به نفت را قطع و به حوزه صنعت و معدن توجه کنیم، به اهداف نظام دست می یابیم.

عبداللهی به بحث نقدینگی در دست مردم نیز اشاره کرد و گفت: اگر دولت بتواند بستر ایمن و اعتمادسازی را ایجاد کند، هم دولت و هم مردم از مشارکت با هم نفع برده و عمران و آبادانی حاصل می شود.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا بر توجه به خلاهای پروژه های موجود تاکید کرد و افزود: اگر سد می سازیم باید کانال ها و شبکه های آن را هم احداث کنیم و نیز در کنار تولید آهن اسفنجی واحد ذوب باید ایجاد شود تا بتوانیم این پروژه ها را به هدف مورد نظر برسانیم.

وی از خلوص ۹۶ درصدی تولید آهن اسفنجی در کارخانه میانه خبر داد و گفت: ۹۰ درصد تجهیزات نیز ایرانی است و از گاز طبیعی برای جلوگیری از آلایندگی محیط زیست استفاده شده است.

شهرستان میانه به عنوان محل استقرار کارخانه فولادی به همین نام با ۱۸۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب تبریز واقع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.