به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – گفت نیروهای ترکیه‌ای به منظور نظارت بر یکی از چهار منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوریه مستقر شده اند. با این حال، وی خاطر نشان کرد فعالیت این نیروهای نظامی «تنها به دفاع و مقاومت محدود نمی‌شود.»

وی روز جمعه گفت: «ما استراتژی بازی خود را گام به گام اجرا خواهیم کرد. ما محدود به مقاومت و دفاع نخواهیم بود.» رئیس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد از آنجا که ترکیه با سوریه مرز مشترک دارد، کشور در معرض خطرات مختلفی قرار گرفته است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد اردوغان در سخنرانی خود در جلسه حزب عدالت و توسعه گفت: «ترکیه با ادلب مرز مشترک دارد. به همین دلیل، ما باید اقدامات خودمان را انجام دهیم. این ما هستیم که مرزی ۹۱۱ کیلومتری با سوریه داریم. این ما هستیم که تحت آزار و تهدید دائم قرار گرفته ایم.»

اردوغان افزود ترکیه هرگز کشورهایی را که از کودتای نافرجام اخیر این کشور حمایت کردند و یا «استانداردهای دوگانه‌ای» در قبال آن اتخاذ کردند و «بر سر راه ترکیه مانع ایجاد کردند» فراموش نخواهد کرد.

ترکیه در هفته گذشته استقرار نیروهای ضد تروریستی خود در سوریه را اعلام کرد. شب پنجشنبه، ترکیه کاروانی شامل ۳۰ خودروی نظامی همراه با تیم‌های شناسایی را وارد مناطق شمال غربی سوریه کرد.

ارتش ترکیه هم اکنون ایجاد پایگاه‌های نظارتی را در مرز ادلب و عفرین – منطقه‌ای با اکثریت کُردنشین – آغاز کرده است.

پیشنهاد برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه که مورد حمایت روسیه بوده است، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی و در تازه‌ترین دور مذاکرات صلح سوریه در پایتخت قزاقستان – آستانه -- نهایی شد. ادلب چهارمین منطقه کاهش تنش در این توافق به حساب می‌آید.

این توافق که به امضای ایران، روسیه و ترکیه رسیده است و مورد تایید دولت سوریه نیز هست، با هدف جداسازی عناصر تروریستی مانند داعش و النصره از دیگر معارضان صورت گرفته است. ناظران ایرانی، روس و ترکیه‌ای نیز برای نظارت بر اجرای آتش‌بس به ادلب فرستاده خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.