به گزارش فارس، «والنتینو ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه در واکنش به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران علیرغم موضع آمریکا همچنان پابرجا خواهد ماند».

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، ماتوینکو گفته است: «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را به چالش خواهد کشید».

بر اساس این گزارش، وی تصریح کرده است که آمریکا نمی‌تواند به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، آن هم در شرایطی که پایبندی ایران به این توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است.

رئیس پارلمان روسیه افزود، «اول از همه باید تأکید کرد که این یک توافق بین‌المللی است و سندی است که در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان مل تصویب شده است. این یک توافق یکجانبه میان ایران و آمریکا نیست که بتواند به صورت یکجانبه لغو شود».

ماتوینکو ادامه داد: «من هنوز امیدوارم که هیچ تصمیمی برای خروج از این توافق اتخاذ نشود چرا که چنین تصمیمی نگرانی‌های بسیاری را بوجود خواهد آورد».

وی در پایان تأکید کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که درباره پایبندی ایران به برجام تردیدی وجود داشته باشد چرا که بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس پایبندی کامل ایران به تمام مفاد برجام را تأیید کرده است.

وزارت خارجه روسیه پس از اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص خروج واشنگتن از این توافق ابراز نگرانی کرده و گفته بود که بازگرداندن اوضاع پیرامون برنامه‌ هسته‌ای ایران به شرایط قبل از تصویب برجام عملا غیرممکن است بویژه در رابطه با وضع مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.