به گزارش انتخاب، این روزها اخبار زیادی از شورای شهر یزد می شنویم. اخیرا عضویت سپنتا نیکنام با شکایت یکی از نامزدهای ناکام در انتخابات معلق شد. تعلیقی که دلیل آن، زرتشتی بودن نیکنام عنوان شد. این موضوع منجر به جنجال های زیادی شد و بسیاری با تعلیق عضویت نیکنام مخالفت کردند. حتی کار به جایی رسید که رئیس اصلاح طلب شورای شهر یزد تمام قد پشت این عضو شورا ایستاد و گفت حکم را اجرا نمی کند. به دنبال این اتفاقات بی سابقه، با رئیس ، نائب رئیس شورا و همچنین رئیس مجمع نمایندگان یزد در خصوص این موضوع گفت وگویی داشتیم:

پیگیر رفع تعلیق حکم نیکنام هستم

غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد در این خصوص به «انتخاب» گفت: مکاتبات متعددی در راستای پیگیری تعلیق حکم عضو شورا را با مسوولین کشوری داشته ایم تا انشالله رفع شود.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان عضویت نیکنام در شورای شهر را برخلاف شرع دانسته اند.

سفید در پایان گفت: انشاءالله موفق می شویم.

 حکم تعلیق فعالیت عضو زرتشتی موقت است

سیدحسین آزادی نائب رئیس شورای شهر یزد در رابطه با لغو فعالیت این عضو شورا اظهارداشت: یکی از کاندیداها شورای شهر که موفق به ورود شورای شهر نشد شکایتی کرده مبنی بر آن که عضو غیرمسلمان نمی تواند عضو شورای شهر باشد.

وی که با «انتخاب» گفتگو می کرد، ادامه داد: این حکم موقت است و شورا با پیگیری های خود درصدد لغو حکم است تا این عضو شورای شهر به خدمت خود ادامه دهد.

آزادی تاکید کرد: سپنتا نیکنام در دوره چهارم شورای شهر یزد هم فعالیت کرده است.

نائب رئیس شورای شهر یزد در پایان گفت: این حکم از سوی شعبه 45 دیوان عالی عدالت اداری به دست ما رسیده است.

این یک بحث حقوقی میان مجلس و شورای نگهیان است

سید ابوالفضل موسوی بیوکی رئیس مجمع نمایندگان یزد در این مورد به «انتخاب» گفت: آن چیزی که مشخص است شورای نگهبان برای خود این حق را قائل است که در هر زمانی در هر موردی از قوانینی که تصویب شده اگر به لحاظ موازین شرعی به این نتیجه برسد که آن ماده باید اصلاح شود کار خود را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه «این موضوع یک بحث حقوقی میان مجلس و شورای نگهبان است»، تاکید کرد: این بحث باید سریعا حل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.