به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، فرماندهان نیروهای پیشمرگه کرد، وابسته به اقلیم کردستان اعلام کردند که این نیروها هشدار بغداد برای تخلیه برخی مناطق در اطراف کرکوک را رد کرده‌اند.

دولت مرکزی عراق تا نیمه‌شب شنبه به پیشمرگه‌های کرد مهلت داده بود تا از مناطق مورد اختلاف که به یک فرودگاه نظامی محلی و مناطق نفتی نزدیک است خارج شوند. شهر کرکوک از مهم‌ترین حوزه‌های نفتی عراق است.

ارتش عراق و نیروهای «الحشد الشعبی»، با جنگ‌افزارهای سنگین در اطراف کرکوک هستند و اقلیم کردستان نیز هزاران نیروی تازه‌نفس داخل شهر و پیرامون آن مستقر کرده‌است. مناطقی نزدیک کرکوک از جمله مناطقی بود که در اوج پیشروی‌های داعش به اشغال این گروه تروریستی درآمد، اما پیشمرگه‌های کـرد عملا کنترل شهر را در درست گرفتند.

شبکه الاتجاه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، ۱۵ بالگرد نظامی( متعلق به دولت مرکزی) وارد کرکوک شدند. منابع رسمی عراقی تاکنون در باره ورود بالگردهای نظامی این کشور به کرکوک اظهارنظر نکرده‌اند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است خودروهای زرهی حامل پرچم عراق را دیده‌است که در اطراف رودخانه‌ای در نزدیکی کرکوک مسقر شده و پیشمرگه‌ها نیز در پشت خاکریز‌ها و بلوک‌های سیمانی سنگر گرفته‌اند.

یکی از فرماندهان پیشمرگه‌ها گفته است آن‌ها تمامی تدابیر لازم را در نظر گرفته و برای مقابله با «تحریک‌ها‌» آمادگی دارند. یک افسر ارتش عراق نیز به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که نیروهای دولتی هنوز دست به تحرکی نزده و منتظر دستور ستاد کل ارتش هستند.

پیش از این «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، گفته بود قصد جنگ با شهروندان کـرد را ندارد. با این همه صف‌آرایی طرف‌ها در کرکوک و پیرامون آن بر نگرانی‌ها از یک درگیری گسترده شدت بخشیده‌ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.