به گزارش ایسنا، ابراهیم محمدرضازاده امروز در همایش تجارت ایران و عراق که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: تکمیل زیرساخت‌های فیزیکی و حقوقی برای برقراری رابطه اقتصادی بین دو کشور لازم است. ما در عراق بیشترین طول گذرگاه را داریم. عراق با همسایگان حداکثر دو گذرگاه دارد اما با ایران ۱۵ گذرگاه و هفت مرز رسمی دارد.

وی ادامه داد: ایران در عراق شش کنسولگری و یک سفارت دارد. همواره بین ایران و عراق روابطی وجود داشته است اما این روابط بیشتر در خصوص مسائل فرهنگی و نظامی بوده است.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت:‌ فرصت‌های فعلی بازار عراق پس از داعش غیر قابل تکرار است. حضور رقبای ما یعنی ترکیه، چین و آمریکا حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و مسئولان عراق استقبال خوبی از حضور صنایع ایران در بازار این کشور می‌کند.

محمدرضازاده درباره‌ امنیت صادرکنندگان در عراق، اظهار کرد: امنیت برای صادرکنندگان ایرانی بیشتر از بقیه کشورهاست و برخلاف تصور عده‌ای برخی از استان‌ها از امنیت کاملی برخوردار هستند.

وی درباره صادرات خدمات فنی – مهندسی، بیان کرد: صادرات خدمات فنی – مهندسی از لحاظ سهولت در تردد و نقل و انتقال مصالح از ایران به نسبت سایر کشورها بسیار ساده‌تر است. عراق بعد از جنگ نیاز به بازسازی دارد. ما باید به عراق یک فرصت دو ساله برای پرداخت بدهی‌هایش بدهیم.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت درباره‌ حضور در بازار عراق تذکر داد: داشتن ایمیل و شماره تماس تاجر کافی نیست. بهترین راه تجارت در بغداد ملاقات حضوری است، زیرا در عراق کیفیت و قیمت کالای شما دائما با کالای رقبا مقایسه می‌شود.

محمدرضازاده از صادرکنندگان خواست حتما برند خود را ثبت کنند و درباره نحوه گرفتن نمایندگی در عراق تحقیق کنند.

وی درباره بسته شدن مرزهای کردستان عراق، اظهار کرد: کل اقلیم کردستان ۱۴ درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند و درصد مصرف محصولات ایرانی در کردستان عراق نسبت به سایر مناطق عراق کمتر بوده است. ما در کردستان حدودا ۱۰ درصد سهم بازار را داشتیم. بستن مرزها مساله زیادی برای ما به وجود نمی‌آورد ولی امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت از علاقه مندان خواست برای اطلاعات بیشتر به سایت DMR.IR مراجعه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.