به گزارش ایسنا، نابینا که باشی چشم دلت بینا می‌شود و با نوک انگشتانت زیبایی‌های دنیا را لمس می‌کنی، شاید به چشم دیگران ناتوان خوانده شوی ولی هستند نابینایانی که از بینایان هم دنیا را زیباتر می‎بینند و بی‌تفاوت از زیبایی‌های دنیا رد نمی‌شوند، افرادی که مسیر زندگی خود را با چشم دل طی می‌کنند. 

  ۱۵ اﮐﺘﺒﺮ، ۲۳ مهر روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ نام گذاری شده و در راستای اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آن‌ها و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ‌ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ، بنیان نهاده شده است. 

ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ از زﻣﺎن ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ اول، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎدی ﺑﺮای ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻧﻤﺎدﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن از اﯾﻦ ﻋﺼﺎ وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ اﺳﺖ، رنگ عصای سفید در جهان به عنوان راﻫﻨﻤﺎی آﻧ‌ﻬﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ. 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۰.۵ الی ۰.۸ درصد جمعیت کشور دارای معلولیت بینایی هستند، اظهار کرد: آذربایجان شرقی  ۱۹ هزار نابینا و کم بینا دارد که هفت هزار نفر از این نابینایان به صورت مستمر از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند. 

«محسن ارشدزاده» با اشاره به این‌که پیشگیری از نابینایی جزو اولویت‌های اداره کل بهزیستی استان است، افزود: مجموعه خدماتی اداره کل بهزیستی استان برحسب نیاز به افراد نابینا ارائه می‌شود از جمله‌ی این خدمات حمایت‌های اجتماعی، مالی، هزینه‌های ضروری زندگی، تحصیلی، خدمات تخصصی توانبخشی، آموزش جهت یابی، تقویت حس لامسه، کمک به تامین مسکن، آموزش مهارت های شغلی است. 

 آرزویم دیدن چهره ی مادرم است

«احسان»،  کودک روشن دل هشت ساله‌ای است که به ما از آرزوهایش می‌گوید، او آرزو دارد روزی با مداد رنگی‌ها و قلم‌هایش نقاشی بکشد و مشق‌هایش را با مداد و خودکار بنویسد، کودکی که از زمان تولدش صورت زیبای مادرش را هم ندیده است. 

احسان با نگاه آرام و معصومانه‌اش دست‌هایم را در دستش گرفته و اصرار می‌کند که با او عروسک خمیری بسازم. از او می پرسم چه آرزویی داری؟ می‌گوید: آرزو دارم روزی به تنهایی راه مدرسه را بروم و برگردم و تمامی مشق‌ها و نقاشی‌هایم را با قلم انجام دهم و بزرگ ترین آرزویم دیدن چهره‌ی مادرم است. 

خانم عباسی، مادر احسان در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان اینکه پسرم از بدو تولد نابینا بوده است، اظهار می کند: احسان در زمینه‌ی موسیقی و آواز خواندن، استعداد زیادی دارد و همواره با پشتکار فراوان درس هایش را فرا می‌گیرد. 

وی ادامه می‌دهد: نابینایان نیز عضوی از شهروندان این شهر محسوب می‌شوند و باید حق و حقوق آنها نیز در جامعه رعایت شود، از مهم‌ترین مشکلات این قشر، نبود وسیله نقلیه مناسب برای رفت و آمدهای بین شهری، وجود معابر بدون نقص و موضوع اشتغال نابینایان است. 

 وی در پایان سخنان خود اظهار می‌کند: امیدوارم مسئولان نیز از قشر نابینایان حمایت کرده و فرصتی برای شکوفایی استعدادهای این افراد ایجاد کنند تا بتوانند خود را به جایگاه‌های عالی در جامعه ارتقا دهند و از خدا می‌خواهم تمامی کودکان روزی بینایی خود را به دست آورند و بتوانند با خودکار بنویسند. 

 «مینا عباسی» دختری با دل روشن که استعداد عجیبی در سرودن شعرهای زیبا دارد، متولد سال ۱۳۷۲ بوده و ترم آخر کارشناسی ادبیات عربی است و با همکلاسی‌های بینا در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل است. مینا در میان آن‌ها همواره با کسب نمرات برتر شاگرد اول کلاسشان است. 

وی با اشاره به اینکه حضور در دانشگاه افراد بینا و تحصیل با آن‌ها مشکلاتی نیز به همراه دارد، می گوید: علی رغم مشکلاتی که دارم همواره سعی کرده‌ام به بهترین نحو درس بخوانم. 

وی در خصوص موفقیت‌های ورزشی‌اش، می‌گوید: زمانی که ۱۶ساله بودم، مقام اول مسابقات تنیس روی میز نابینایان کشور را کسب کرده و در سن ۱۴سالگی نیز مقام سوم تنیس روی میز نابینایان شدم. 

  وی با بیان اینکه نابینایانی داری مدرک دکترا را می‌شناسم که بعد از فارغ التحصیلی بدون شغل خانه نشین شده‌اند، اظهار می‌کند: در جامعه ما برای نابینایان بحث اشتغال نادیده گرفته شده است در حالی که نابینایان نیز جزوی از افراد این جامعه شمرده شده و مانند مردم عادی در جامعه حق زندگی کردن دارند و مسئولان باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند. 

 مینا که استعداد زیادی در نوشتن شعر دارد، در این خصوص بیان می کند:  آرزو دارم روزی شعرهایم به صورت کتابی چاپ شود ولی متاسفانه کسی در چاپ آن با من همکاری نمی‌کند. امیدوارم روزی منبع درآمد داشته و تمامی هزینه‌های شخصی خود را تامین کنم و تمامی نابینایان به جایگاه مطلوب خود در جامعه دست یابند. 

نائب رئیس موسسه  نابینایان بصیر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بصیر نخستین موسسه فرهنگی و هنری نابینایان در شمال غرب کشور است، اظهار کرد: این موسسه در سال ۱۳۸۸ با همت جمعی از روشندلان فرهیخته آغاز به کار کرده و در راستای تامین نیازهای فرهنگی، هنری و آموزشی، اشتغال زایی و ایجاد بسترهای اشتغال و تامین نیازهای آموزشی برای نابینایان فعالیت می کند. 

  «روح‌الله ساعی» با بیان اینکه روز جهانی عصای سفید به منظور مطرح شدن استقلال فردی و اجتماعی افراد نابینا در جامعه است، یادآور شد: عصای سفید به عنوان نماد و پرچم استقلال نابینایان است و روز جهانی عصای سفید، بهانه ای برای رسیدگی به مشکلات نابینایان است. 

وی با تأکید بر اینکه حقوق شهروندی نابینایان در جامعه باید رعایت شود، بیان کرد: اخیرا پلیس ناجا اعلام کرده که  در قوانین راهنمایی و رانندگی، به عصای سفید نابینایان توجه شود و ضروری است در بحث ترافیک و تردد رانندگان نسبت به رفت‌وآمد نابینایان احترام گذاشته و قوانین را رعایت کنند. 

  ساعی در خصوص اهداف موسسه فرهنگی، هنری و آموزشی بصیر، اظهار کرد: از اصلی ترین اهداف این موسسه رساندن افراد نابینا به استقلال اقتصادی و اجتماعی در جامعه است که در این راستا اقدامات موثری از قبیل اشتغال زایی، آموزش و برگزاری کلاس های تقویتی با هدف تامین نیازهای درسی به افراد نابینا ارائه می‌شود. 

نائب رئیس موسسه بصیر با اشاره به این‌که موسسه بصیر دارای ۶۷۰ نفر عضو است، افزود: مشکلات افراد نابینا متنوع و متعدد است و در حال حاضر موسسه با کمبود بودجه مواجه بوده و ساختمان فعلی آن نیز استیجاری است و از مسئولان استانی خواستار رسیدگی به مناسب سازی معابر، ارتفاع نامناسب سکوی ایستگاه های اتوبوس ها،  مطالبات عمومی، رعایت قوانین و محترم شمردن حقوق قشر نابینایان، هستیم. 

  وی با اشاره به اقدامات موسسه بصیر، افزود: این موسسه در رابطه با بحث آموزشی و حمایت های آموزشی فعالیت های زیادی انجام داده است به عنوان مثال در زمینه ی پرورش گیاهان دارویی، آموزش موسیقی، پیانو، سازهای کوبه ای، صنایع دستی، سفال، آموزش تئاتر، نمایش و شعر خوانی، دیکلمه خوانی به افراد نابینا خدماتی ارائه داده است. 

ساعی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت های هنری بصیر آموزش نمایش تئاتر برای نابینایان است، اظهار کرد: در این راستا موسسه در اسفند ماه سال گذشته در تئاتر شهر تبریز، دو نمایشنامه خوانی با عنوان «سرزمین خورشید و تنبل مرو به سایه» برگزار کرده است.  همچنین سال جاری نونهال نابینا، اسما رنجبری هنر آموز تئاتر و دکلمه خوان موسسه در جشنواره سراسری آیین سنتی در بخش نقالی جوانه ها مقام اول کشوری را کسب کرده است. 

وی گفت: مسئولان نسبت به حل مشکلات نابینایان و کم بینایان اقدامات موثری انجام داده و از این قشر حمایت کنند. 

 «رضا گلمحمدی» یکی از اعضای هیئت مدیره این موسسه با بیان اینکه انتظارداریم، مسئولانی که در ارگان های دولتی عهده دار مسئولیتی می شوند با موسسه همکاری کنند، افزود: دو سال پیش تمامی نمایندگان برای حل مشکلات نابینایان وعده هایی می دادند اما با این حال بعد از انتخابات حتی به نامه های ما پاسخ هم نمی دهند. 

 اعضای هیئت مدیره موسسه بصیر با انتقاد از برخی مسئولان، افزود: برخی مسئولان نه تنها پاسخگوی نامه های ما نیستند بلکه حتی از درب ورودی دفتر خود ما را پذیرش نمی‌کنند. 

«حسین پورعلی» افزود: شورای شهر فقط به فکر اهداف سیاسی خود است و هیچ حمایتی از قشر نابینا نمی کند. 

وی ادامه داد: خواستار اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی معلولین هستیم و امیدوارم توانمندی نابینایان در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. 

 پورعلی با اشاره به اینکه طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، قانون عصای سفید در کشور اجرا می شود، افزود: زمانی که نابینایی در حین عبور از خیابان عصای خود را بالا ببرد و راننده ای به آن توجه نکند، جریمه ۱۰۰هزار تومانی به رانندگان اعمال می شود. 

وی افزود: نابینایان نمی توانند در مکان های عمومی تردد کنند و برخی از داربست های تبلیغاتی در شهر موجب آسیب رساندن به نابینایان می شود و با توجه به اینکه رعایت حقوق شهروندی جزوی از دیانت ما محسوب می شود، بنابراین همگی در قبال آن مسئول هستیم. 

 بر اساس این گزارش امید است همگی به حق و حقوق قشرروشندل احترام گذاشته و تنها نگرشی ترحم آمیز وعاجزانه به این افراد نداشته باشیم چرا که هیچ محدودیتی نمی تواند انسان را برای رسیدن به هدف هایش محدود کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.