به گزارش ایرنا، جانسون افزود: انگلیس بر این باور است که این توافق به سود امنیت جهانی است و معاهده مفیدی برای ایران و اروپا به شمار می‌رود و ما می‌خواهیم که برجام ادامه پیدا کند.

وی همچنین گفت که قرار است در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در رابطه با حل بحران کره شمالی رایزنی شود.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: اتحادیه اروپا تلاش می‌کند، نه‌تنها چین را متقاعد کند تا از طریق تحریم نفت که برای حیات پیونگ‌یانگ حائز اهمیت است، فشار بر کره شمالی را افزایش دهد بلکه تدابیر ویژه‌ای را در رابطه با انتقال پول از سوی کره شمالی و اتباع این کشور از طریق توقیف اموال و منع فروش اجناس مجلل مدنظر قرار داده است.

جانسون اضافه کرد: اینها راهکارهایی است که اتحادیه اروپا قادر است فشارهایش را بر پیونگ‌یانگ افزایش دهد.

در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از نشست وزیران امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأکید بر اینکه مساله جایگزین برای برجام را بررسی نمی‌کنم، اعلام کرد که انتظار حمایت قوی از سوی وزرای خارجه این اتحادیه را از توافق هسته‌ای با ایران دارد.

وی گفت: این توافقی است که در حال اجرا است. این توافقی است که ما برای امنیتمان نیاز داریم.

این سیاستمدار اروپایی افزود: من امروز از وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا انتظار انتقال یک سیگنال قوی در مورد متحد بودن اروپا و همچنین حمایت و اعلام تعهد کامل را به اجرای این توافق(برجام) توسط تمامی گروه‌ها دارم.

موگرینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد برجام خاطرنشان کرد: مواضعم را جمعه ‌شب آشکارا در مورد برجام اعلام کردم. ما انتظار نداریم این توافق پایان یابد. ما اجرای توافق هسته‌ای راتوسط همه طرف‌ها انتظار داریم. این تعهد قوی اتحادیه اروپا در قبال برجام است. بنا براین من مسئله جایگزینی را برای برجام بررسی نمی‌کنم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب و برغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، دیگر پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید نمی کند و این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است. 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.

وی همچنین روز دوشنبه با تاکید بر اینکه مساله جایگزین برای برجام را بررسی نمی کنم، اعلام کرد که انتظار حمایت قوی از سوی وزرای خارجه این اتحادیه را از توافق هسته ای با ایران دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب گذشته (به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره اعلام کرد و از جمله گفت که از این پس از تایید پایبندی ایران به برجام، که طبق یک مصوبه کنگره آمریکا به رئیس جمهوری این کشور سپرده شده، سرباز می زند و تصمیم گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره آمریکا خواهد سپرد. 

اعلام این موضوع بلافاصله واکنش سران کشورهای مهم اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حتی شماری از مقام های کنگره را برانگیخت و آنها عمدتا حمایت خود را از توافق هسته ای ابراز کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.