به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین فرانسه در سئول در نخستین سخنرانی خود پس از ترک کاخ الیزه درباره چالش‌های ژئوپلیتیک، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران را یک اشتباه مضاعف برشمرد و  سردرگمی حاکم بر کاخ سفید را محکوم کرد.

فرانسوا اولاند سوسیالیست که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهور فرانسه بود از عملکرد رئیس جمهور آمریکا در زمینه اشاعه هسته‌ای تا آب و هوا، حمایت گرایی، چند جانبه گرایی و غیر قابل پیش بینی بودن او در زمینه دیپلماسی انتقاد کرد.

اولاند گفت: از نظر من تصمیم دونالد ترامپ برای تایید نکردن این توافق و درخواست از کنگره برای تشدید تحریم‌ها اشتباه مضاعف به حساب می‌آید.

وی از نادیده گرفته شدن هدف مذاکرات، یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و نه تغییر سیاست تهران در این مرحله ابراز نارضایتی کرد و ترامپ را متهم کرد که در صورت آغاز مذاکرات آتی با کره شمالی، آن را بی اعتبار کرده است.

رئیس جمهور پیشین فرانسه افزود: هنوز باید ثابت کرد که توافقی در دراز مدت رعایت می شود یا خیر، چراکه شرط اعتبار آن همین است. به هم دلیل آنچه که برای ایران اتفاق می‌افتد برای کره شمالی ناخوشایند است، بنابراین امیدوارم که کنگره آمریکا دستاوردهای مذاکرات را حفظ کند.

اولاند در ادامه گفت: بدترین چیز غیر قابل پیش بینی بودن است که می‌تواند به نابخردی منتهی شود.

اولاند همچنین حمله دونالد ترامپ به توافق آب و هوایی پاریس را که یکی از افتخارات دوره ریاست جمهوری پنج ساله‌اش به شمار می‌آید، هدف انتقاد قرار داد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا مباحث و دعواهایی را آغاز می‌کند که خوشبختانه آنها را به سرانجام نمی‌رساند. ما شاهدیم که اراده مبارزه با تروریسم در آمریکا وجود دارد و در این شکی نیست اما این رئیس جمهور اصل چند جانبه گرایی را در جهان به خطر انداخته است. او با این کار ، همه توافق‌های بین‌المللی را به خطر انداخته است . نمونه آن خروج این کشور از توافق آب و هوایی پاریس است. از نظر اقتصادی نیز وی صرفا سیاست حمایت گرایی از محصولات آمریکا را در پیش گرفته است.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود درباره سیاست‌هایش در قبال ایران و توافق هسته‌ای گفت که دیگر پایبندی ایران به این توافق را تائید نخواهد کرد. وی با این کار سرنوشت توافق را به دست کنگره سپرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.