به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، تئودور چوآنگ، قاضی فدرال مریلند شکایات علیه و له ممنوعیت جدید مسافرت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را بررسی کرده است؛ این ممنوعیت جدید از روز چهارشنبه اجرایی می‌شود. این ممنوعیت علیه شهروندان کشورهای ایران، لیبی،‌ سوریه،‌ یمن، سومالی، جمهوری چاد و کره شمالی و همچنین برخی از اعضای دولت ونزوئلاست.

وکلای گروه‌های مدافع حقوق بشر شامل پروژه بین‌المللی کمک به آوارگان، ائتلاف ایرانیان خارج از کشور و شواری روابط آمریکایی-اسلامی به این قاضی آمریکایی تاکید کرده‌اند تا اجرایی شدن این قانون را متوقف کند؛ به گفته منتقدان این ممنوعیت به صورت کلی علیه مسلمانان صورت گرفته است.

مخالفان می‌گویند این ممنوعیت نقض قانون اساسی ایالات متحده است چون نوعی تبعیض علیه مسلمان محسوب می‌شود و قوانین مهاجرتی آمریکا را زیر سوال می‌برد. اما ترامپ می‌گوید این ممنوعیت برای امنیت کشور و جلوگیری از حملات تروریست‌ها ضرورت دارد.

این قاضی از "هاشم موپان"، وکیل دولت خواست تا به شرح این مساله بپردازد که آیا میان گزارش امنیت کشور و بیانیه ترامپ تناقض وجود دارد یا خیر. موپان از ذکر جزئیات درباره این گزارش محرمانه امتناع کرده و گفته که دولت نباید عدم توافق مشاوران ترامپ را درباره این ممنوعیت سفر شرح دهد.

این وکیل مدافع دولت ادامه داد: ما حامی اظهارات ارائه شده واقعی از سوی ترامپ هستیم. نسخه جدید پس از بررسی‌های کامل از روز چهارشنبه اجرایی می‌شود و به دلیل اینکه عراق و سودان در آن نیستند نمی‌توان آن را به ممنوعیت مسلمانان تعمیم داد.

یکی از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز به این مساله اشاره کرد که این نسخه جدید از ممنوعیت سفر، نسخه‌ای به مراتب شدیدتر و بزرگتر از ممنوعیت سفری است که ترامپ در ابتدا خواهان آن بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.